Belgische consumenten deden in het derde kwartaal van dit jaar voor €1,2 miljard boodschappen bij de Belgische supermarktketen Delhaize, onderdeel van Ahold Delhaize. Dat is 1% meer dan vorig jaar, schrijft zakenkrant De Tijd. De iets hogere omzet leidde tot een winst van €38 miljoen, 6,2% stijging ten opzichte van het derde kwartaal 2017. De webwinkel van Delhaize boekte €12 miljoen omzet, een stijging van 18% ten opzichte van een jaar eerder.

De cijfers zijn meer dan welkom bij Delhaize, dat de afgelopen jaren de winst en omzet terug zag lopen. Sinds het eerste kwartaal laat Delhaize, onder leiding van de nieuwe topman Xavier Piesvaux, weer een omzetgroei zien en nam ook het marktaandeel weer toe. Keerpunt om de Belgen weer naar de winkel te lokken bleek het aanpassen van het promotiebeleid - naar Nederlands (Albert Heijn)-voorbeeld - met minder, maar grotere kortingen. Nieuwe formules en een flexibelere inzet van personeel moeten Delhaize "net zo succesvol maken als de Nederlandse en Amerikaanse supermarktketens van moederbedrijf Ahold Delhaize", aldus De Tijd.

Ahold Delhaize deed het dit derde kwartaal beter dan analisten hadden verwacht. De omzet steeg met 4,3% naar €15,8 miljard en de onderliggende bedrijfswinst met 9,6% naar €647 miljoen, mede geholpen door een forse groei van de online verkopen.
De Tijd - Belgen kopen opnieuw meer bij Delhaize
Reageer
  • Deel
Druk af