Om de hamsterwoede te beteugelen, stelde België op 19 maart een verbod in op promoties en kortingen in supermarkten. Het verdwijnen van promotie-acties en kortingen was veel consumenten tegen het zere been. Dus werkt minister van Consumenten, Nathalie Muylle, inmiddels aan een regeling om het verbod op te heffen, meldt Het Laatste Nieuws.

Waar in Nederland een gevulde boodschappenwagen ongeveer gelijk in prijs bleef, voelden veel Belgen de gevolgen van het nieuwe beleid wel in hun portemonnee.

Afgelopen weekend circuleerden op sociale media verontwaardigde posts met kassabon-vergelijkingen waaruit prijsstijgingen op te maken zijn.

Een Vlaamse Foodlog-lezer reageerde naar aanleiding van de FL Weekend-nieuwsbrief 'Supermarkten hielden hun fatsoen': "Dan hebben jullie dit bericht nog niet gelezen." Het betrof een Facebookpost waarin Sofie Villé de prijzen voor en na de corona lockdown vergeleek.

De Belgische retailers zelf ontkennen bewuste prijsverhogingen. Na invoering van het kortingverbod waarschuwden de sector al wel meteen voor dit effect. Dat bleek ook uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Daltix van anderhalve week geleden. De prijs van een Belgisch winkelmandje steeg met gemiddeld 4%, en dat viel louter te wijten aan het wegvallen van prijskortingen.

Volgens Muylle kunnen duurdere boodschappen niet de bedoeling zijn van de maatregel. “Zeker omdat er nu veel meer gezinnen zijn waar er bespaard moet worden, omdat één of twee mensen in tijdelijke werkloosheid zijn terechtgekomen”, zegt de minister. Promoties die al liepen en afgesproken promoties, zoals speciale acties voor Pasen, mogen nu toch doorgaan. De supermarkten laten weten tevreden te zijn met de aanpassing, al kan het ook voor extra druk op het personeel en extra kosten zorgen. De ene supermarktketen zegt dan ook meteen weer met aanbiedingen te komen, de andere is wat voorzichtiger. De strijd om de klant kan weer beginnen.
Dit artikel afdrukken