Dat melden diverse Belgische kranten. Vanaf 1 november stijgt de prijs van een fles sterke drank met zo'n 2,60 euro. Een flesje bier gaat 1 cent meer kosten en een fles wijn 0,19 euro. Een woordvoerder van supermarktketen Carrefour zegt: “Het gaat vooral om aankopen die mensen anders rond de feestdagen doen, zoals flessen whiskey, cognac of champagne”.
Wees sneller dan de accijnzen en koop voor 1 november nog tegen scherpe prijzen
Ook supermarktketens Lidl, Delhaize en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars zien de verkoopcijfers sterk oplopen. Roel Dekelver van Delhaize: “Mensen vervroegen hun aankopen gewoon een maand, want sterke drank vergaat toch niet”.

Ethisch volstrekt ongehoord
Reclame
Supermarktketen Spar moedigt de consumenten aan veel in te slaan, met de slogan: ‘Wees sneller dan de accijnzen en koop voor 1 november nog tegen scherpe prijzen.’ Directeur Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen noemt deze manier van reclame maken ‘ethisch volstrekt ongehoord’, maar verboden is het niet. “Wettelijk is er niets mis mee”, verzucht hij.

Fotocredits: Liquor, Bart Everson
Dit artikel afdrukken