Belgen eten steeds minder verse aardappelen. Dat blijkt uit een marktonderzoek van onderzoeksbureau GfK Belgium in opdracht van VLAM.
De gemiddelde Belg at in 2015 24,7 kilogram verse aardappelen. In 2008 was dit nog 29,9 kilo. Vooral 40-plussers zijn minder aardappelen gaan eten. De aardappelconsumptie door mensen jonger dan 40 was al laag, maar blijft constant.
90% van de Belgische gezinnen kocht verse aardappelen, maar de hoeveelheid per aankoop nam af. De kleinere verpakkingen (<2,5 kg) winnen terrein (marktaandeel 11%), ten nadele van de grotere verpakkingen (>5 kg, marktaandeel 16%). Verpakkingen van 5 kilo blijven het populairst (marktaandeel 52%), gevolgd door verpakkingen van 2,5 kilo (marktaandeel 19%).
Het vaakst kopen Belgen hun aardappelen bij de grotere supermarkten (39%), gevolgd door de hard discounters (28%). Het aandeel van die laatste neemt toe, ten koste van de gespecialiseerde groentewinkels (3,4%) en de rechtstreekse aankoop (9,5%) bij de boer. Verreweg de meeste aardappelen zijn van Belgische herkomst (circa 78%). Het aandeel van de 3 grootste variëteiten (Bintje, Nicola en Charlotte) daalde van 62% in 2008 naar 46% in 2015, ten voordele van een diverser aanbod.
Belgen eten aardappelen het liefst thuis (65%), zeker als het gekookte aardappelen zijn (79%). Frietjes eten zij vooral buitenshuis (62%).
Fotocredits: Blumenbiene
Dit artikel afdrukken
90% van de Belgische gezinnen kocht verse aardappelen, maar de hoeveelheid per aankoop nam af. De kleinere verpakkingen (<2,5 kg) winnen terrein (marktaandeel 11%), ten nadele van de grotere verpakkingen (>5 kg, marktaandeel 16%). Verpakkingen van 5 kilo blijven het populairst (marktaandeel 52%), gevolgd door verpakkingen van 2,5 kilo (marktaandeel 19%).
Het vaakst kopen Belgen hun aardappelen bij de grotere supermarkten (39%), gevolgd door de hard discounters (28%). Het aandeel van die laatste neemt toe, ten koste van de gespecialiseerde groentewinkels (3,4%) en de rechtstreekse aankoop (9,5%) bij de boer. Verreweg de meeste aardappelen zijn van Belgische herkomst (circa 78%). Het aandeel van de 3 grootste variëteiten (Bintje, Nicola en Charlotte) daalde van 62% in 2008 naar 46% in 2015, ten voordele van een diverser aanbod.
Belgen eten aardappelen het liefst thuis (65%), zeker als het gekookte aardappelen zijn (79%). Frietjes eten zij vooral buitenshuis (62%).
Fotocredits: Blumenbiene
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
dirk zavel , het antwoord op die vraag kun je in het bronartikel lezen: "Wat het thuisverbruik van verwerkte aardappelen betreft, moet een onderscheid worden gemaakt tussen verse verwerkte aardappelen en diepgevroren verwerkte aardappelen. Het verbruik van verse verwerkte aardappelen stijgt (10%), terwijl dat van diepvries daalt (-1,4%). Dit laatste is te wijten aan een dalende aankoopfrequentie. De diepvriesmarkt blijft evenwel groter dan die van verse verwerkte aardappelen: 77 procent van de Belgische gezinnen kocht in 2015 diepvries aardappelproducten, goed voor 5,1 kilogram per Belg, terwijl ‘slechts’ 61 procent van de gezinnen verse verwerkte aardappelen kocht, goed voor 1,7 kilogram per Belg."
Ik mis hier de categorie van cela vita achtige producten, geschild, in schijfjes, als krieltjes, al of niet voorgekookt, per pond of kilootje, of zijn ze in Belgie nog niet zo ver (heen) ? Aardappels als op de foto ken ik ook, zo komen ze uit het hoekje aardappels (dat de dichter Kopland met droge ogen kan zien rooien), zo liggen ze nou nooit eens in de schappen, wat jammer nou, is toch veel diverser en natuurlijker!!