Sinds 2012 daalde het aantal verkochte kilocalorieën in Belgische winkels met bijna 4%. Dat blijkt uit cijfers die de federatie van de Belgische voedingsindustrie (Fevia) bekendmaakte, schrijft Vilt.

In 2012 sloot Fevia samen met handelsfederatie Comeos en de overheid het ‘Convenant Evenwichtige Voeding’. Ten opzichte van 2012 moet de Belgische consument 5% minder calorieën binnenkrijgen. Met gemiddeld 2.149 kilocalorieën per dag in 2012, moeten dat er in 2020 2.041 zijn, een reductie van 107 kilocalorieën. Cijfers van Euromonitor laten zien dat er gemiddeld 96 kilocalorieën minder in een Belgisch winkelmandje liggen.

“Het is gelukt door minder zout, suiker en vet, en meer vezels en vitaminen te gebruiken in onze producten", verklaart Bart Buysse, CEO van Fevia. Naast kleinere portiegroottes en sensibilisering. Op basis van de cijfers verwacht de federatie dan ook de doelstelling eind 2020 te halen.

De Belgische minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, reageert tevreden. "Minder suikers, minder vetten en meer vezels: de samenstelling van de voedingsmiddelen in onze winkelrekken wordt steeds evenwichtiger. Dat is zeer goed nieuws", aldus De Block. "Maar het mag geen eindpunt zijn. De volgende minister van Volksgezondheid moet hier samen met de voedingssector op voortbouwen en zo de gezonde keuze nog makkelijker maken voor de consument." De minister doelt onder meer op Nutri-Score. België koos in 2018 voor de invoering van het voedselkeuzelogo op vrijwillige basis.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - Steeds minder kilocalorieën in het winkelmandje - VILT
  • Deel
Druk af