Freshfel Europe, de Europese Fresh Produce Association, publiceerde de jaarlijkse Consumptiemonitor groente en fruit, meldt Eurofruit.

Uit de meest recente gegevens blijkt dat een Europeaan in 2013 gemiddeld 342 gram groente en fruit per persoon per dag at. Dat is een daling van 1,9% ten opzichte van de voorafgaande 5 jaar (2008-2012), maar wel een stijging van ruim 5% ten opzichte van 2012.

In de meeste landen blijft de consumptie van groente en fruit onder de 400 gram per persoon per dag steken. Dat is het door de World Health Organisation (WHO) aanbevolen minimum. Gemiddeld eten Europeanen meer fruit dan groente. Aan fruit eet de gemiddelde Europeaan 189 gram per dag (67 kilo per jaar), aan groente is dat 153 gram (56 kilo per jaar).

Belg eet ‘genoeg’ groente
België, Cyprus, Griekenland, Italië, Portugal en Roemenië eten genoeg groenten en fruit. Uit de Consumptiemonitor blijkt dat Belgen dubbel zoveel groenten eten als Nederlanders, meldt GF Actueel . Een Belg eet per jaar gemiddeld 120 kilo groenten. Alleen Roemenen en Grieken eten nog meer groenten. Een gemiddelde Nederlander blijft steken op 60 kilo groenten, zo'n 164 gram per dag.

Nederlanders halen ADH niet
Nederlanders eten wel meer fruit dan de Belgen. De gemiddelde Nederlander eet zo'n 100 kilo fruit per jaar, tegen 70 kilo voor een Belg. Daarmee behalen Belgen een dagelijkse groente en fruitconsumptie van meer dan 400 gram per dag, waar Nederlanders uitkomen op 340 gram per dag.

Neergaande trend
“De Consumptiemonitor laat een lichte toename zien in de consumptie van verse groente en fruit voor 2013”, aldus Philippe Binard, vertegenwoordiger van Freshfel Europe. “Op de lange termijn blijft desondanks in de hele EU het consumptieniveau achter, met zelfs een neergaande trend. De lichte toename in 2013 is positief, maar de markt en de economische omstandigheden in 2014 en 2015 zullen om verschillende redenen een uitdaging blijven. Het voortdurend achterblijven van de consumptie maakt het noodzakelijk om het eten van verse groente en fruit te blijven stimuleren. [..] Consumenten weten dat het goed is om groente en fruit te eten, maar het lukt ze niet om dit om te zetten in gezonde eetgewoontes” vervolgt Binard. “Efficiënte EU tools kunnen dit gat helpen opvullen”. Daarbij denkt Binard aan maatregelen als schoolfruit en extra marketinginspanningen.

Fotocredits: ‘Veggi’ Karthick Ramalingam
Dit artikel afdrukken