Dit filmpje staat sinds begin maart online. Ik werd er van verschillende kanten op gewezen, o.m. door Jeroen Bosch en Marco Derksen.
Samen met de bijbehorende site, laat het zien dat plaatjes op verpakkingen praatjes zijn, nep. De werkelijke producten zien er totaal anders uit.
Ik liet het even bezinken, want er wrong me iets. Het duurde even tot ik het kon eenvoudig kon zeggen. Nu weet ik het.
'Wij', consumenten, zijn de grootste bewuste ervaringsdeskundigen die er zijn en maken dit iedere dag mee. Waarom is dit dan nieuws?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Niemand gelooft dat de vepakking precies laat zien wat erin zit. Daarom werkt dit project. Het maakt je bewust van iets wat ergens een beetje raar is.
Maar kunst met een grote K is het niet.
@Dick, als kunst dat bereikt wat Muller voorheeft, is zijn doel toch bereikt? Als ik kijk naar de reacties zijn die niet anders dan die van een groep kunstaanbidders die elkaar bestoken met opmerkingen en interpretaties.
Ik blijf bij mijn standpunt: als de nieuwsgierigheid niet is bevredigd, koop je het gewoon niet meer. De opmerking van Pjotr inzake het niet klagen omdat ze geen andere keuze hebben kan ik ook niet achter staan. Juist in dat segment is veel keuze omdat daar de winst ligt.
OK, dit begint een interessante te worden over esthetica en de rol van kunst.
De vraag die hier op is gekomen luidt dus: is kritische kunst (vlgs Müller is dat zijn intentie) geen nieuws, ook al maakt die kunst een punt dat nou juist bedoeld is om mensen ergens bij stil te laten staan?
Culinair fotograferen is een vak. Daar zijn cursussen voor. Daar zijn op tv programma's over te zien geweest (even geen voorbeeld voorhanden, helaas). Over hoe een bord eten 'gecomponeerd' wordt. De belichting, de photoshop.
Als ik eens bij een snackbar een frietmaaltijd bestel, vraag ik altijd of het uiteindelijk maal lijkt op dat wat op het lichtbord staat.
Meestal word ik wat meewarig aangekeken.
Daarom lijkt het mij geen nieuws. De mens is het gewend en in andere gevallen, zoals ik in mijn vorige reactie aangaf, maalt men er niet om of valt het niet op.
Een kunstproject. Sinds wanneer is (in ieder geval dit soort) kunst geen nieuws? Nl. een andere manier om naar de werkelijkheid te kijken (= zo ongeveer de definitie van alle eigentijdse kunst).
Kijk even wat Müller Ronald vertelde op Zestz: "Maar, benadrukt Muller, met dit project wil hij de producten niet in een slecht daglicht plaatsen. Het enige doel is om zich kritisch bezig te houden met de reclame van nu."
Niet (ver-)oordelen, maar kijken. Wat betekent dit? Wmb is zowel interessant (als we het weten, waarom kopen we dan toch de droom? willen we los van de werkelijkheid en accepteren we het gat? zijn we alleen maar murw en is dit een uiting van de fascinatie?) en totaal niet (we kennen het gat allang).
Culi's die het niet blieven? Dat zou zomaar kunnen. Bergen andere mensen wel. Iedere dag. Week in week uit.