De productkwaliteit van A-merken verschilt aanzienlijk in Canada. Dat ontdekten onderzoekers van de universiteit van Toronto.

Ze vergeleken de voedingswaarde van in totaal 8.277 producten van 22 van Canada’s A-merken – waaronder ook de voor ons bekende merken Danone, Unilever, Nestlé en Coca-Cola. De wetenschappers beoordeelden de productkwaliteit op basis van 3 criteria. Hun score op de Health Star Rating (HSR, zeg maar de Australische versie van de Nutri-Score). Vervolgens hun score op het aantal calorieën en de hoeveelheid zout, verzadigde vetten en suikers. En tot slot hun bijdrage aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van die nutriënten: de producten mochten niet meer dan 15% van ADH's bevatten.

Op basis van de HSR scoorde de ene fabrikant beter dan de andere binnen productcategorieën. Duidelijk onderscheid viel met name vast te stellen bij vetten, oliën en dranken. Dat voordeel verdween weer bij de bepaling van de samenstelling met de ADH; die liet zien dat het merendeel van de geteste producten minder gezond was dan een goede score op basis van de HSR zou doen vermoeden.

De onderzoekers willen met de uitkomsten van de studie een gezonder aanbod stimuleren. Zeker voor directe concurrenten is dit een kans om kwaliteitsverschillen binnen categorieën recht te trekken. Vooralsnog lijkt het voor Canadese consumenten verstandig niet blindelings te vertrouwen op naamsbekendheid voor een gezonde voedingskeuze.
BMC - A comparison of the nutritional quality of products offered by the top packaged food and beverage companies in Canada
  • Deel
Druk af