De consumentenorganisatie vergeleek in de Kaaswijzer 24 jonge kazen uit Nederlandse supermarkten. De duurzaamheidsaspecten milieu, dierenwelzijn en mensenrechten werden gescoord. Ook de hoeveelheid zout woog mee in de beoordeling.
Beemster en het merk Zuiver Zuivel blijken de meest transparante kaasmakers als het gaat om het productieproces. Jumbo en Ok€, de achterblijvers in de test, geven geen informatie over de duurzaamheid van hun kaasproductie. Daarom is het volgens Questionmark voor consumenten onmogelijk om te beoordelen hoe duurzaam deze jonge kazen zijn.
Questionmark nam ook de gezondheid van de kazen onder de loep. Volgens het Voedingscentrum zijn het vet- en zoutgehalte bij kaas de gezondheidheidsaspecten waar je op moet letten. Omdat alle onderzochte kazen volvet waren, bleef zout over als onderscheidend kenmerk. Alle kazen bevatten minder dan 2,05 gram zout per 100 gram; de jonge kazen van Plus Klaverland (1,37 gram), Wapenaer (1,37 gram/100 gram) en Onze Trots (1,37 gram) bevatten het minste zout. Beemster en Zuiver Zuivel bevatten 1,8 gram per 100 gram kaas.
Opvallende conclusies van Questionmark:
- De verschillen tussen kaasproducten op het gebied van duurzaamheid zijn groot;
- Op gebied van gezondheid voldoen alle onderzochte kazen aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf;
- Het is moeilijk om op basis van publiek beschikbare informatie de verschillen tussen de kazen uit het Nederlandse supermarktschap te ontwaren;
- De Nederlandse zuivelsector kent diverse verplichte en vrijwillige monitoringssystemen voor duurzaamheid en dierenwelzijn, bijvoorbeeld Koekompas en de Kringloopwijzer. Kaasmerken kunnen met de cijfers uit die systemen meer openheid geven over hun beleid;
- Keurmerken zijn niet bepalend in het kaasschap. Er zijn kazen zonder keurmerk die hoog in de vergelijking eindigen en er zijn kazen mét keurmerk die weinig transparant zijn over zaken die buiten de eisen van het keurmerk vallen.
Volgens Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark, is inzicht in de duurzaamheidsrisico’s van het productieproces de eerste stap richting verduurzaming. “Stap 2 is transparantie hierover naar de buitenwereld,” aldus Linnebank.
UPDATE, 12 juli, 11:00 uur: lees reactie #1 van Otto Rood die een aantal belangrijke punten maakt naar aanleiding van de kaasscore van Questionmark.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zout: wordt het niet hoog tijd om dat te herwaarderen als gezonde smaakmaker?
Theo: de kazen worden ingesmeerd met geklaarde boter. Zie de website van Remeker.
Otto #1 ; wat is een boterkorst?
Ik wist trouwens niet dat ze nog bestonden. Je hoort weinig van ze. Ik heb het niet over Beemsterkaas :-)
Voor de consument is smaak belangrijk.
Teveel keurmerken zijn geworden tot een papieren kwaliteit waarbij smaak niet op de 1e plaats staat.