Niet voor boodschappen
Afgelopen week ontstond de indruk dat de imposante nieuwe Rotterdamse Markthal een mislukking is die niet draait. Slager Joey Kemp zette zijn plek in de hal te koop en Boeren- en telerscoöperatie Buutegeweun liet het er ook bij zitten omdat het te vaak, te stil zou zijn.
Flauwekul, zeggen verschillende ondernemers in de Levensmiddelenkrant. Eén van hen ziet waar het in zit: "Food voor directe consumptie draait goed. De vertrekkende formules leveren food for later". In de hal komen mensen kennelijk voor de directe beleving en niet om boodschappen te doen.
Fotocredits: Markthal, Paul Arps
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
...Zé, ben ik effe blij dat jij niet over de naam gong!
Ongeveer de helft van de (niet tot een formule behorende) ondernemers, zijn bekenden van mij. Zoals Rob Baan het al aangeeft, de Markthal is een actieve etalage. Je kan er proeven van producten die niet tot de mainstream behoren. Daarnaast heeft de Markthal een sociale en culturele functie. Die verschillende factoren maken de Markthal tot iets unieks, min of meer gelijk aan culturele en toeristische trekpleisters in andere steden. Beetje jammer is de naam, want het heeft weinig met een markt of een hal te maken, beter zou Proefgebouw of Lekkertempel zijn geweest.
Oh ja hoor Mark, je ziet echt wel dure tomaten liggen, maar in dat geval spreekt toch echt mijn portemonnee mee als er in mijn huishouden dagelijks 2 of 3 tomaten doorheen gejast worden, dan kies ik liever voor de soort die een derde tot de helft minder kosten en ook lekker zijn. Het enige waar ik wel naar kijk is hoe groot ze zijn, als een gewone trostomaat bijna het formaat van een tennisbal krijgt dan wil ik ze niet, dan gaan ze melig smaken en te zacht worden, ik heb liever de wat kleinere soorten, die blijven wat steviger en licht zurig smaken.
De Markthal is een fantastische plek. In zijn algemeenheid als gebouw met kunstzinnig plafond en de combinatie met woon- en parkeergelegenheid en in het bijzonder voor ons als Van Nature met Vers van de Teler.
Of mensen er nu hun dagelijkse boodschappen komen doen of niet, feit is dat het een prima plek is om met hen in contact te komen.
De mensen zijn zeer geïnteresseerd in lekker/bijzonder eten en staan open voor de herkomst, uitleg over bereiding, bewaring etc. In de Markthal voorzien we in een behoefte die de supermarkt niet kan vervullen.
Het is té makkelijk en té vroeg om de Markthal te beoordelen/veroordelen.
Marktonderzoek, bezoekersaantallen etc. zijn leuk (zoals ook Rob aangeeft) maar uiteindelijk maak of breek je het zelf daar. Jammer genoeg helpen alle negatieve verhalen daar niet bij.
Wij zien gelukkig de kansen en mogelijkheden.
@Astrid Spijkers: Tomaten voor €3,- een pond klinkt duur maar het is sterk afhankelijk van het type tomaat (kleinere, heel smaakvolle tomaatjes mogen/moeten ook meer kosten). Kijk maar eens goed rond in de supermarkt en reken de prijzen maar eens door naar prijzen per pond of kilo. Dan zie je dat ook daar tomaten liggen van ettelijke euro's per pond of kilo.
Het motto van Vers van de Teler is: Bij ons is het 7 dagen per week markt! Je kunt dus gerust je tomaten bij ons halen ;-)
Complimenten voor je veerkracht, Rob.