Beebox is jonger. De coöperatie werd in 2011 opgericht. Inmiddels is het de toonaangevende biologische maaltijdbox in Nederland. Beebox noemt zich “een coöperatie van de ondernemers, boeren, consumenten en partners.” Het concept werkt met regionale franchisers die de daadwerkelijke leveringen verzorgen.
De organisatie maakt geen gegevens bekend over zijn omzet. Willem & Drees hebben op dit moment een omzet van €5,7 miljoen. De oorspronkelijke plannen gingen er van uit dat het bedrijf na 7 jaar ruim €10 miljoen zou moeten kunnen omzetten.
Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.
’Transitie versnellen …
Beebox en Willem & Drees willen “hun aanbod en dienstverlening vergroten en hun marktpositie versterken.” In hun persbericht zeggen ze dat de vraag naar gezond, en verantwoordelijk geproduceerd eten toeneemt. In de loop der jaren zijn “meerdere bedrijven begonnen met het aanbieden van lekker en verantwoord eten.” Dat zou volgens beide partijen leiden tot een 'versnipperd’ aanbod. De fusie tussen beide moet daar verandering in brengen. In persbericht schrijven beebox en Willem & Drees: “door de fusie ontstaat een sterke, nieuwe organisatie met de slagkracht om de transitie naar een duurzame voedselketen te versnellen.”
… door minder versnippering’
Tegenover Foodlog verklaart Willem Treep: “minder versnippering zorgt voor meer kracht in de nieuwe voedselbeweging. Er moet geld verdiend kunnen worden. Al die kleine bedrijven en innovatieve start-ups zijn wel inspirerend, maar zullen weer verdwijnen als ze te lang veel werk en veel te weinig inkomen opleveren.”
Minder versnippering zorgt voor meer kracht in de nieuwe voedselbeweging. Er moet geld verdiend kunnen worden. Al die kleine bedrijven en innovatieve start-ups zijn wel inspirerend, maar zullen weer verdwijnen als ze te lang veel werk en veel te weinig inkomen opleveren’Perfect aansluiting bedrijfsvoering’
Willem&Drees en beebox noemen zich “koplopers op het gebied van biologisch en verantwoord eten online.” Willem & Drees hebben inmiddels een organisatie die bestaat uit 27 FTE’s waarmee ze een geoliede groothandel hebben ontwikkeld. Beebox stuurt een operatie van 10 FTE aan en heeft 28 franchisenemers aan zich weten te binden die lokaal de verkoop, service en distributie verzorgen. Dit laatste met een lokaal netwerk van zo’n 100 bezorgers. “Onze bedrijfsvoeringen sluiten perfect op elkaar aan,” zegt beebox directeur Walter Halberstadt, “maar we bedienden consumenten en bedrijven vooralsnog op verschillende wijze.”
Het gezamenlijke assortiment vindt zijn weg naar klanten via verschillende kanalen: aan huis, in de supermarkt, op het werk, in de horeca en onderweg.
Aansluiters gezocht
Een snellere groei en minder versnippering bijken het hoofdmotief achter de fusie. Treep: “we hopen te laten zien dat bundeling van krachten werkt en dat meer nieuwe initiatieven zich bij ons aansluiten. Zo kan de nieuwe voedselbeweging meters maken.”
Beide bedrijven zijn B Corp gecertificeerd. Na de fusie zullen Walter Halberstadt (beebox), Drees Peter van den Bosch en Willem Treep (beiden Willem&Drees) de nieuwe sociale onderneming leiden.
Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven Beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nee ik zoek geen nering, ik wil slechts een aantal dingen voor het voetlicht brengen in een kort stukje. 1-kosten voor handling zijn hoog zeker voor een markt waar 2% marge normaal is.
2-budget voor marketing is klein omdat die 2% marge nu eenmaal niet veel in absolute getallen is.
Dat geldt voor bijv. vlees.
Dat geldt minder voor mensen die een product met een geringe kostprijs op de markt zetten.
Jij vroeg naar vlees, ik reageerde daarop.
Dat jij denkt dat we genoeg vlees hebben in Holland geeft aan dat je bij een bepaalde groep hoort die de meerderheid is. Wellicht zou jij naar "koop een koe" moeten kijken.
Dat ik bananen en koffie erbij haal is nav bijv La Place die wel import van citrusfruit en koffie normaal vinden, maar import van rundvlees is fout. Dat moet van om de hoek komen.
Nou eet smakelijk. Ieder zijn meug toch.
Patrick #14 , met alle respect wat moet ik met zulk een advitorial?
Jouw antwoord, en ik neem aan dat ie niet bedoeld is op mijn #13, is eigenlijk; het is ook geen vetpot wat we doen.
Overigens lijdt je de aandacht af door over bananen en koffie te beginnen.
Rundvlees, al dan niet grasgevoerd, hebben we genoeg hier in NL./EU. Koffie en annanas wil hier zonder ggm (met ook?) niet groeien. De rest is alleen maar emotie.
Niels FC Willems #10 maar dat is toch ook meteen kapitaalvernietiging? Waarom zouden we dat willen? Anders gezegd: ik zit niet in de kapitaalverstrekking maar geef me een reden om daar geld in te steken.
Overigens het verhaal van Harry James sprak me wel aan.
"Entrepreneur" op zijn Angelsaksisch = ondernemer. "Entrepreneur" op zijn Romaans (Frans) = werkzoekende/zonder werk. (Dick, corrigeer me als ik het fout heb.)
Maar goed dit alles is behoorlijk off topic.
Een teveel aan startup's is dat niet iets wat het gevolg is van 'ons' vluchtige en gehaaste samenleving/bestaan, die middels het al om aanwezige social media, die we erop nastreven?
Nou ja, wellicht dat mijn dochters vleeswinkel on line erbij past. Maar dat zal wel weer op problemen stuiten als "ja we zijn voor Nederlands", of "lekker lokaal". Alsof de koffie en bananen ook lokaal zijn, net zo makkelijk is het uit te leggen dat je nu eenmaal beter vlees hebt als je dat van dieren hebt, die altijd buiten hebben gelopen, van een veeboer komen niet van de melkboer, van een bepaald ras , leeftijd, gegarandeerd een bepaalde kleur en marmering en vetbedekking hebben etc... Kwaliteit verkopen is echt moeilijk. De meerderheid interesseert zich niet, de mensen die wel een mening hebben , eten geen vlees. Als opgemerkt het is echt moeilijk in een handel waar met 2% marge gerekend wordt iets te doen waardoor mensen , interesse krijgen, bewust worden, tot de stap dat men ook echt een bestelling en proef op de som durft te nemen. Wij hebben eens naast Koppert Cress gestaan in Duitsland. Hele slimme man, van de mensen die naar buiten liepen had zeker 4 op 5 een plantje in de hand. Dat kan als je zo'n kostprijs hebt. Op de site Cowunder staat bavette d'alouyo (flapmeat) dat kost 51,50 Euro krijg je minimaal 2 kilo. met 11,50 handlingkosten
brengt het vlees 18,50 op per kilo. Dat is minder dan de horeca betaalt. Dan blijft er echt niet veel over om aan marketing te doen. Of je zou onder een grote paraplu mogen schuilen, jij de groente , die het fruit, wij het vlees , en dan echt iets van een hoge kwaliteit aanbieden.
Dat zou onderscheidend kunnen zijn tov Hello Fresh die qua vlees in ieder geval niet voor de prijzen gaat.
Effe een vraagje aan de heren Walter Halberstadt ,Willem Treep en Drees Peter van den Bosch . Wanneer komt er een Beebox/W&D waar ook iets voor een carnivoor, als ik, in zit? Daarmee wil ik niet zeggen dat ik die dan ook wekelijks wil gaan bestellen (Ik zou zo maar aangesproken kunnen worden als een SUV-vert, je weet wel iemand die rond rijdt in een te grote auto voor het doeleind waarmee ie ermee rondrijdt, ook wel statussymbool genoemd.) maar meer in de gedachte van het B Corp certificaat.
Voor kakelverse groente, en ook nog eens seizoens gebonden, heb ik als buitengebiedsbewoner nl. mijn eigen moestuin al.
Of blijft het vooral een feestje voor de Randstedeling in ons kikkerlandje?
Willem Treep dank! Je antwoord is genuanceerd maar ook duidelijk voor wie goed leest.