“Op de Huishoudbeurs willen we zoveel mogelijk bezoekers inspireren om over te stappen op een duurzame lifestyle”, aldus directeur Marjan Minnesma. “We weten dat veel mensen niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Op de Huishoudbeurs laten we zien dat duurzaamheid ook leuk en lekker kan zijn. ”
Samen met De Vegetarische Slager richt Urgenda zich op de vrouwen in het huishouden. Vrouwen doen nog altijd de boodschappen en bepalen daardoor hoeveel vlees er gegeten wordt en of er vlees geminderd wordt. Het blijkt niet altijd gemakkelijk om lekkere alternatieven geaccepteerd te krijgen. Het persbericht stelt:
Veel producten van de Vegetarische Slager – inmiddels bij meer dan 150 verkooppunten in Nederland verkrijgbaar - zijn nauwelijks van echt vlees of vis te onderscheiden. Daarom organiseert Urgenda samen met de Vegetarische Slager de actie ‘Bedrieg je partner’. Bezoekers én hun partners worden uitgenodigd tonijn- of kipsalade te proeven. Zijn de salades op basis van plantaardige grondstoffen net zo lekker als echte kip of tonijn?
Omdat het toch over partnerbedrog gaat, wordt de actie gecompleteerd met een 'onderbroekeninruilactie':
Elke beursdag wisselt Urgenda op de beursvloer 50 onderbroeken gratis in voor een duurzame mannenshort. Minnesma: ”Het Nederlandse ondergoed is vaak vuil: een industrieel proces met gifstoffen, waterverspilling, kinderarbeid en uitbuiting zijn bijna standaard. De duurzame shorts van Saint Basics daarentegen hebben dit niet, de gehele katoenketen is door hen in beeld gebracht.”
De ‘oude’ onderbroeken worden direct op de beurs bij Humana ingezameld. Urgenda verwacht grote interesse voor de omruilactie. Onderzoek zou laten zien dat maar liefst 70 procent van de vrouwen de onderbroek voor hun partner koopt.
Fotocredits: Jorden rundt og hjem igen
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bij Noordwijk zwom een nat konijn
te midden van een school tonijn
‘Tja, sprak het beest, ’dat komt er van
als men de ta niet zeggen tan’.
Kees Stip
Wat een snobistisch geleuter over welke vis op de bijgaande foto, en wat fake-tonijn is. Vis is vis, Linnaeus weet hoe het verder zit. De draad gaat over het feit dat Urgenda de Vegetarische slager betaald om op de huishoudbeurs vrouwen aan te sporen hun mannen te misleiden. Hoe nobel is dat? Dit alles voor het goede doel.
In de Golf van Biskaje wordt bonito del norte gevangen die ook atun blanco wordt genoemd. De benamingen bonito en tonijn worden gebruikt voor dezelfde vis.
In een uitzending van het tv-programma De Wilde Keuken over makreel, noemde visbioloog en culinair publicist Nick Trachet makreel 'een tonijn'.
De atun blanco, de bonito met wit vlees, wordt ingeblikt en is ook te koop in grote glazen potten. Niet te vergelijken met tonijn in blik die Robin nauwkeurig omschrijft als natte krant.
Lidl verkoopt kleine blikjes witte tonijn van uitstekende kwaliteit, niet zo'n grauw prakje van golfkarton, maar een stuk vis. Deze komt trouwens niet uit Spanje. Maar is wel, net als witte tonijn uit Baskenland, met een hengel gevangen. En van Greenpeace mag dat.
Waarom moet de vrouwen mannenonderbroeken inruilen ? Dragen duurzame vrouwen geen onderbroek meer ?
Jan, je kunt het gaan proeven, maar ik zou gokken op bliktonijn.
Heb je de sushi van de Vegaslager al eens geproefd? Het smaakt echt prima.
Voor wie het nog niet proefde: een buitenkansje dus op de Huishoudbeurs.
Ik ken 'm als skipjack tuna, ik zou niet weten wat daar fake aan is, je hebt ook bluefin, yellow fin en weet ik veel wat voor soort tonijnen er allemaal nog meer zijn. De ene hoger aangeschreven dan de ander, maar daarom toch niet fake?!?!