Het is vandaag de derde maandag van januari, Blue Monday. De media staan vol met berichten over deze dag waarop we ons massaal somber, verdrietig en depressief zouden voelen. Blue Monday blijkt vooral een handig commercieel 'haakje' voor "de bluesbestrijdende industrie" aldus BNR, want verder is de dag een "deprimerend fabeltje".

In 2005 bedacht het reclamebureau Porter Novelli Blue Monday voor vliegmaatschappij Sky Travel. De Welshe psycholoog Cliff Arnall verzon er - tegen betaling - een heuse formule en onderbouwing bij. "Een belediging voor mensen die echt depressief zijn”, zegt de Amsterdamse psycholoog Jean-Pierre van de Ven in de Telegraaf. Wel erkent Van de Ven dat het belangrijk is dat het "het gesprek over depressies wordt opengebroken," aangezien 1 op de 5 mensen ooit te kampen krijgt met een depressie.

Overigens rekende Arnall ook uit wat de meest gelukkige dag van het jaar is, schrijft Le Figaro. Dat is de derde vrijdag van juni. Ook voor deze ontdekking werd Arnall betaald. Door een ijsfabrikant.
Le Figaro - La supercherie du «Blue Monday», jour le plus déprimant de l'année
Reageer
  • Deel
Druk af