Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.

Jules Rijnierse: “Bazqet maakt tussendoortjes lekker en verstandig. Wij laten zien dat genieten prima samen kan gaan met bewust leven en gezonder eten. In het mandje van Bazqet zitten producten die vooral lekker zijn, met minder calorieën en waar mogelijk met minder suiker en vet. Onze producten zijn verstandig en zo natuurlijk mogelijk gemaakt. Onze producten zijn grotendeels glutenvrij, altijd vegetarisch en steeds vaker ook vegan. Zo kunnen ook mensen met een dieet of allergie bij Bazqet terecht.”
Bazqet zoekt de balans door bijzondere en verstandige producten toegankelijk te maken: lekker, leuk en betaalbaar

“Bazqet gelooft in balans. Onze klanten zoeken de balans in lekker en bewust eten en een actieve levensstijl. Bazqet helpt hen de balans te vinden door bijzondere en verstandige producten toegankelijk te maken: lekker, leuk en betaalbaar. Bij Bazqet noemen we dat #lekkerverstandig oftewel #NaturallyDelicious.”

Met welk product zijn jullie genomineerd?
“Bazqet Dried Crunchy Fruit - Apple Sticks zijn niet alleen duurzaam geproduceerd, maar ook 100% natuurlijk, biologisch, erg lekker en verstandiger dan reguliere tussendoortjes. Binnen het Food from Food programma van de Europese Unie heeft Bazqet samen met bioboer Harrie getest hoe de reststromen van zijn biologische appels verwerkt kunnen worden tot een lekker verstandig tussendoortje. Wij ontklokken de appels met schil, snijden ze in reepjes en – na vele testen – worden ze nu succesvol volgens vaste ‘receptuur’ gedroogd met behulp van aardwarmte.”

Wat maakt jullie andere snacks verstandiger dan reguliere tussendoortjes?
"Onze (portion packed) snacks hebben minder dan 110 kCal! In vergelijking met bijvoorbeeld Lays Naturel Chips heeft het Bazqet alternatief Brown Rice Chips minder vet (50%), de chips zijn namelijk gepoft in plaats van gefrituurd. Door het gebruik van zilvervliesrijst is het een bron van vezels. De nieuwe versie van onze Duo Bars heeft minder calorieën dan Mars en Twix repen. De Granola variant heeft 25% minder suiker, de Muesli Bar 45%. Ook zijn de Duo Bars een bron van vezels en worden ze gemaakt zonder palmolie en met UTZ chocolade. Zo optimaliseren we onze recepturen waar mogelijk en als de consumenten er klaar voor zijn. Naturally Delicious!"

Fact check van de redactie: Lay's Naturel chips heeft 34 gram vet per 100 gram, Brown Rice Chips 13 gram. Die "50% minder" is dus zelfs een understatement. Hetzelfde geldt voor de suikergehaltes. Een Mars reep bestaat voor 62% uit suiker, Twix voor bijna 50%, en de Bazqet Duo Granola Bar Vanilla voor 25%. De Coconut Muesli bar bestaat voor 23% uit suiker. Vezels: 8% en 17% voor respectievelijk de vanille en coconut bars.


Waarom hebben jullie dit ontwikkeld?
“In de food-markt ziet Bazqet een toenemende vraag naar aantrekkelijk gepresenteerde producten, die passen bij een bewustere keuze. Met onze gezonde tussendoortjes richten we ons op twee doelgroepen. Aan de ene kant zijn er consumenten die zoeken naar producten die passen bij een bewuste levensstijl, allergie of dieet. Aan de andere kant vallen consumenten voor de jungle aan verleidingen. Overconsumptie van ongezonde producten is het gevolg. Die consumenten willen we verleiden met gezondere alternatieven, die uit de massa springen en tegemoetkomen aan de wens van het moment van genieten.”

We willen consumenten verleiden met gezondere alternatieven, die uit de massa springen en tegemoetkomen aan de wens van het moment van genieten
Hoe zijn jullie gekomen tot jullie merk?
“We – mededirecteur Michiel Bouvy en ik – zaten met z’n tweeën om de keukentafel te schetsen. We herkenden de behoefte van bewuste snacks tussen de maaltijden door en zagen dat er genoeg ideeën en mogelijkheden bij midden- en kleinbedrijven in binnen- en buitenland op de plank liggen. Die ideeën verdienen een plek en kans –maar hoe?”

“Ineens hadden we het idee van een mandje – een basket – uiteindelijk Bazqet geworden – waar Mr.B, onze smaakmaker, letterlijk en figuurlijk achter staat. Dat beeld hebben we tot leven gewekt. Herkenbaar, betaalbaar, lekker verstandig en margerijk (met een gezonde marge, red) zijn kenmerken die toen op papier zijn gekomen en die nog steeds de kern van ons concept zijn.”

“Later hebben we het in samenspraak met merk- en verpakkingsontwerper Bowler & Kimchi professioneel vormgeven tot een herkenbaar en vrolijk conceptuele presentatie, met Mr.B als smaakmaker trots achter zijn Bazqet, die zijn avonturen en zoektochten graag met een knipoog deelt!”


Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Goede vraag. Bazqet overschrijdt de bestaande categorieën. Supermarkten vinden dat lastig, omdat die georganiseerd zijn met categoriemanagers en inkopers, die allemaal hun eigen categorie beheren, zoals koek, repen, ontbijt of zout. Bazqet zit overal. Wij tackelen deze kritiek door juist te benadrukken dat we een nieuwe categorie creëren: de bewuste keuze. Passend in het huidige tijdsbeeld en bij de huidige trends. Of door te benadrukken dat wij juist een conceptuele benadering bieden – te weten smaakmaker Mr.B, die letterlijk en figuurlijk achter zijn mandje staat –, die voor de consument een herkenbare signatuur heeft.”

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter in het vizier te krijgen van de consument?
“De bewuste-keuzeproducten een dominantere positie te geven op het schap. Plaats het niet in een niche, zoals glutenvrije – enkel omdat het op basis van de ingredienten glutenvrij is. Plaats het product in het reguliere schap waar het meer consumenten bereikt.”
Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Fotocredits: Bazqet
Dit artikel afdrukken