Wat is duurzaam en wat zou beter kunnen? Dat zijn ingewikkelde vragen. Over de oplossingen heeft altijd wel iemand iets op te merken. Daarom draait Bavaria het om. Het bedrijf laat zien welke duurzaamheidsinitiatieven het heeft ontwikkeld en vraagt het publiek verder mee te willen denken met het bedrijf over wat het kan doen.
Volgens Bavaria is duurzaamheid geen 'dingetje' maar een voortdurend doorgaand proces waar het nu ook consumenten bij wil betrekken. Zo betrekt het bedrijf de samenleving bij wat 'duurzaamheid' is waarmee het het begrip juist geen bron van misverstanden en irritatie meer maakt. Bovendien profiteert het van de onverwachte ideeën waar consumenten rond hun eigen bier mee zullen komen.
De Levensmiddelenkrant citeert directievoorzitter Jan-Reinier Swinkels: "Duurzaamheid is niet iets wat moet, duurzaamheid is vanzelfsprekend voor ons. Het heeft geen begin- of eindpunt. We werken volgens de filosofie dat we het bedrijf in bruikleen hebben van onze kinderen en kleinkinderen en daarom zijn we zuinig op onze brouwerij en onze omgeving. Bavaria legt de lat hoog voor wat betreft duurzaamheid en daardoor zijn we voortdurend op zoek naar de meest efficiënte oplossingen. De onafhankelijke blik van consumenten die met ons meedenken is dan ook meer dan welkom. Ik kijk uit naar alle ideeën met ons gedeeld worden. Zo kunnen we samen werken aan een toekomst die voor iedereen waardevol is”.
Bavaria zet het bedrijf tot meedenken aan via de twittercampagne #ikbrouwmee.
Dit artikel afdrukken
Volgens Bavaria is duurzaamheid geen 'dingetje' maar een voortdurend doorgaand proces waar het nu ook consumenten bij wil betrekken. Zo betrekt het bedrijf de samenleving bij wat 'duurzaamheid' is waarmee het het begrip juist geen bron van misverstanden en irritatie meer maakt. Bovendien profiteert het van de onverwachte ideeën waar consumenten rond hun eigen bier mee zullen komen.
De Levensmiddelenkrant citeert directievoorzitter Jan-Reinier Swinkels: "Duurzaamheid is niet iets wat moet, duurzaamheid is vanzelfsprekend voor ons. Het heeft geen begin- of eindpunt. We werken volgens de filosofie dat we het bedrijf in bruikleen hebben van onze kinderen en kleinkinderen en daarom zijn we zuinig op onze brouwerij en onze omgeving. Bavaria legt de lat hoog voor wat betreft duurzaamheid en daardoor zijn we voortdurend op zoek naar de meest efficiënte oplossingen. De onafhankelijke blik van consumenten die met ons meedenken is dan ook meer dan welkom. Ik kijk uit naar alle ideeën met ons gedeeld worden. Zo kunnen we samen werken aan een toekomst die voor iedereen waardevol is”.
Bavaria zet het bedrijf tot meedenken aan via de twittercampagne #ikbrouwmee.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick, in het veld met grote(re) brouwerijen en frisdrankproducenten kan Bavaria natuurlijk niet achterblijven om zich (ook) te profileren als maatschappelijk verantwoorde onderneming (MVO). Hun online duurzaamheidsplatform ziet er ‘netjes’ uit en met bijbehorende ‘braafheid’ sommen ze op: “Zorg voor mens en omgeving, verantwoord omgaan met water, energie en klimaat, duurzaam ketenbeheer en verantwoord alcoholgebruik. Op deze manier delen we graag onze belangrijkste ontwikkelingen met u, hopen we dat wij u inspireren en dat u ons omgekeerd ook inspireert. Want duurzaam worden doe je niet alleen, maar samen.”
Samen met wie? Ook dat krijgen we te horen, als stakeholders noemt Bavaria: “klanten, medewerkers, leveranciers, omwonenden, maatschappelijke organisaties, de familie Swinkels (het is nog steeds een onafhankelijke familiebrouwerij – FHvP), dochterondernemingen/deelnemingen, brancheverenigingen en overheden. Maar ook het algemene publiek zien we als stakeholder.”
Allemaal prima natuurlijk, maar het actief betrekken bij Bavaria van consumenten en het algemene publiek, dat gaat niet of nauwelijks lukken. In elk geval niet als het gaat om duurzaamheid. Het enige dilemma dat Bavaria noemt waarbij ik me nog enige consumentenbetrokkenheid kan voorstellen is ‘verantwoord alcoholgebruik’. Maar waarom zou je daarover specifiek met Bavaria in gesprek willen?
Voor zo’n (m.i. al doodgeboren) twittercampagne als #ikbrouwmee missen bij de consument een gevoel van urgentie en relevantie. Bovendien zijn de bieren van Bavaria enerzijds niet bijzonder (er zijn zoveel biermerken en –soorten) maar anderzijds ook weer niet van een groot genoeg algemeen belang en gebruik (zo’n discussie als elders op Foodlog over het wel/niet gebruiken roomboter is veel interessanter voor het algemene publiek - als er iets betrouwbaars te concluderen valt tenminste).
Echte consumentenaandacht voor een bepaald biermerk krijg je m.i. pas als er angst leeft over de kwaliteit/gezondheid van een bepaald merk, of juist als daar onderscheidende positieve verwachtingen van worden gewekt. Dan wil de consument zich er misschien wel mee bemoeien en zeggen hoe het wat hem/haar betreft zou moeten of beter kunnen. Hij/zij zou in ieder geval kunnen zeggen welke verlangens er bij hem/haar leven t.a.v. het product.
Frans, help even zodat ik je goed begrijp: is het suf om klanten bij je producten te betrekken of is het sloom uitgevoerd?
Een korte blik op twitter leert me al meteen wat ik al verwachtte. #ikbrouwmee levert nog helemaal geen consumentenparticipatie op; en dat gaat volgens mij ook niet gebeuren. Weer een typisch misverstand zo'n campagne. Natuurlijk is het de gemiddelde bierdrinker worst wat zo'n bierbrouwer en frisdrankproducent wel/niet aan duurzaamheid doet. En mee kletsen over wat er in zo'n pilsje zou moeten/kunnen zitten? Hou toch op. Stel je voor dat de frietenbakker mij gaat vragen wat voor aardappelen hij zal gebruiken en wat er in de mayo moet; om tenslotte nog een enquêteformulier uit te reiken waarop ik m'n mening kan geven over de bestemming van het afgewerkt vet. Dat is toch zijn vak mag ik hopen. Bij een brouwer niet anders.