Bavaria maakt niet bekend hoeveel het betaalt voor de overname; volgens een ingewijde zou het om een bedrag van €42 tot €52 miljoen gaan.

Speciaalbieren
Met de overname van Palm kiest Bavaria bewust voor uitbreiding in een snelgroeiend marktsegment: de speciaalbieren. Palm is van huis uit bekend om zijn amber-bieren, maar brouwt ook speciaalbieren als Rodenbach en Brugse Tripel en de luxebieren Cornet en Arthur’s Legacy.

De afgelopen jaren had Palm het moeilijk. Daarom was het bedrijf op zoek naar een strategische partner om "de distributie van Palm op de buitenlandse markt te versterken", schrijft het FD. Palm zet op dit moment 49% en 32% van zijn bieren af in België en Nederland en 6% in zowel de VS als Frankrijk.

Twee familiebedrijven
Jan-Renier Swinkels, directievoorzitter van Bavaria, is 'trots' op "het samengaan van twee prachtige familiebedrijven met beide een eeuwenoude historie". Het is voor het eerst dat Bavaria inzet op een overname om te groeien. Voorheen ging de tweede brouwerij van Nederland uit van groei op eigen kracht en innovaties. Swinkels, de 7e generatie aan het roer van Bavaria, het beste familiebedrijf ter wereld, sprak eerder dit jaar de ambitie uit de omzetstijging van 5% te verdubbelen en daarbij fusies en overnames niet uit te sluiten.

Bavaria produceert 5,8 miljoen hectoliter per jaar, waarvan 65% naar het buitenland gaat, vooral naar Rusland, het Midden-Oosten, Australië, Italië, Groot-Brittannië en de Balkan. De omzet van de Brabantse brouwer bedraagt ruim €0,5 miljard. Palm is een stuk kleiner met een (dalende) omzet van rond de €50 miljoen en een productie van zo'n 0,7 miljoen hectoliter.

Dit artikel afdrukken