In een interview op de radio vorige week woensdag sprak Barilla over het traditionele gezin dat de uitstraling van zijn pastabedrijf vertegenwoordigt. In de reclame-uitingen van Barilla zou hij nooit een homostel laten optreden, zei hij. Barilla ziet het traditionele gezin als een van de fundamentele waarden van het bedrijf. Er ontstond een proteststorm op Twitter. Toen bleek dat Barilla ook nog had gezegd dat als zijn boodschap homo's niet aanstond, ze natuurlijk rustig pasta van een ander merk konden kiezen, waren de oproepen voor een Barilla-boycot niet van de lucht.

De volgende dag was het tijd voor excuses. Barilla schreef op Facebook: "Het spijt mij als mijn woorden controverse of onbegrip hebben opgeroepen of als ze kwetsend zijn overgekomen". Toen Barilla ook nog toevoegde dat hij in zijn ideale advertentiewereld de rol van vrouwen als moeders, verzorgers en 'nutritional head of household' wilde benadrukken, was het hek helemaal van de dam. Hij kwam klem te zitten tussen de traditionele zuid-Europese anti-homogevoelens en de moderniteit waarin zijn producten hun weg naar de markt moeten vinden.

Sauzen- en pastafabrikant Bertolli hoefde in ieder geval niet lang na te denken. Zonder hetero's voor de kop te stoten, ving het niet-Italiaanse merk liefdevol de door Barilla verweesde homo's op met hun 'love and pasta for all'.

Fotocredits: facebook Bertolli
Dit artikel afdrukken