Ik verzoop in mails en vergaderingenDe Jong: "Ik werd benoemd tot vice president. Nou, dan heb je het goed gedaan. Op het laatst was ik head of proces management international payments. 24 uur per dag gaan wereldwijd miljoenen tussen banken heen en weer. Ik had nul man personeel en een helpdesk in India. Als er iets goed misging, moest ik m’n plasje er over doen, maar ik kon natuurlijk helemaal niks. Die baan had een abstractieniveau 7. Hij was niet concreet. Hij paste niet bij mij. Ik nam afstand. Ik was bezig om mijn stem te vinden."
Loyaliteit
"Ik ben opgegroeid in een streng gereformeerd boerengezin. Mijn oudste broer was voorbestemd om boer te worden. Nóg een boer erbij, dat kon niet. ‘Je verdient ze makkelijker met je hoofd dan met je handen’, zeiden mijn ouders. Ik studeerde economie en werd manager bij de bank. Het was loyaliteit naar mijn ouders toe. Toen ik in 2007 mijn stem vond, ging ik weg bij de bank. Ik ontdekte dat wat er met me gebeurde, was beschreven door managementgoeroe Stephen R. Covey in zijn boek De 8ste eigenschap, over inspirerend leidinggeven. Je stem vinden is de balans bereiken van lichaam. hoofd, hart en ziel, ofwel behoefte, talent, passie en geweten. Dat laatste is essentieel, zegt Covey. Het gaat over rechtvaardigheid. Zijn alleen die eerste drie in evenwicht, dan krijg je Hitler, voeg je er rechtvaardigheid aan toe: Moeder Theresa, Mandela of Ghandi. Het hele idee van ‘je stem vinden’ is het centrale thema in wat ik doe.’’
Ik zei: Mevrouw, het is rotwerkGeen Discussie
"Ik ben gek van dieren. In 2009 ben ik melkschapenboer geworden. Ik verhuisde met mijn vrouw Anneke van Amersfoort naar deze stelpboerderij in Hilaard, vlakbij Leeuwarden. Ik onderhield een hotline met mijn jongere broer die intussen het bedrijf van onze ouders had overgenomen. Om elf uur ’s avonds moest een schaap lammeren. Het wilde niet echt. Ik zat met m’n ene hand in het schaap en voelde kopjes en pootjes, in m’n andere hand hield ik m’n mobiel vast: ‘Mart-Jan, Ik weet het niet meer!’
Ik houd mijn schapen zo veel mogelijk binnen om ziektes te voorkomen, zoals leverbot. Daar kan ik mijn dieren niet tegen behandelen, want dan krijg ik een hoop ellende met de melk. Pas geboren lammetjes haal ik weg bij hun moeder. Tijdens een rondleiding over mijn bedrijf vroeg een mevrouw: ‘Is dat niet zielig?’ Ik reageerde vanuit mijn hart. Ik zei: ‘Mevrouw, het is rotwerk. Van alles wat ik doe is dit écht het vervelendste.’ Behalve dat ik het meende, voorkwam ik hiermee een eindeloze discussie. Maar het houdt me wel bezig. Ik was in de Roquefort en zag de lammetjes bij de moeder lopen. Dat maakte me jaloers en ik dacht: dat kan bij ons ook. Een schaap geeft dan geen 500 liter melk per jaar, maar 400, want het lammetje drinkt de rest op.
De politiek moet niet het halve, maar het héle verhaal regelenBoerinnen protesteerden in Den Haag tegen de motie om kalveren langer bij de moeder te laten. Iedereen in dit vak weet welke drama’s je krijgt als je ze láter weghaalt. Dat is bij schapen net zo. Zo’n demonstratie levert niks op. Met Covey in m’n achterhoofd, denk ik: ga in gesprek, doe een pilot. Spreek af dat de kantine van de Tweede Kamer de twee kwartjes per liter duurdere kalf-bij-de-koe-melk in de koelvitrine zet naast de goedkope variant. Kijken wat er gebeurt.
De politiek moet niet het halve, maar het héle verhaal regelen. Je schaft de legbatterijen voor kippen af en vervolgens sta je op grond van Europese wetgeving de import van miljoenen Roemeense legbatterijeieren toe. Marianne Thieme zegt: ‘Verbied dat!’ Daar ben ik het mee eens.’’
Opgejaagd
"Wie z’n stem heeft gevonden kan anderen inspireren óók hun stem te vinden. Daarin zit de kern van goed leidinggeven: luisteren naar andere mensen en ze bevestigen. Ik geef workshops. Opdracht: leidt als team een koppel schapen van het erf de wei in en denk eerst na over je aanpak. Eén man zet het hek open, de anderen jagen aan de achterkant de schapen op. De schapen komen niet in beweging en hebben alleen oog voor die roepende idioten. Maar hoe doe jij dat dan? Nou, ik zet het hek open en dan lopen ze vanzelf die andere wei in, want daar is vers gras.
Ga ik iets proberen, of ga ik iets doen?Een andere opdracht: communiceer met de schapen. Een directeur van een bedrijf met 200 man, klimt over het hek en alle schapen deinzen verschrikt terug. Dan loopt het brutaalste schaap naar hem toe. De directeur maakt een zwaai met zijn arm. Wég schaap. Dit tafereel herhaalt zich zeven keer. Ik zeg tegen die man: ‘Ik weet wel wat er gebeurt als medewerkers bij jou de kamer binnenkomen. Ze zeggen beleefd: meneer, maar laten hun hart thuis.’
Een oefening in persoonlijk leiderschap: haal een ram uit zijn hok. Ik weet: die ram gaat pas mee als hij het gevoel heeft geen andere keuze te hebben. Hier gaat het om de vraag: ga ik iets proberen, of ga ik iets dóén?’’
Nomadenbestaan
"Ik ben schaapherder. Je hoeft niet met een kudde schapen over de hei te lopen om schaapherder te zijn. De joodse filosoof Yoram Hazony onderscheidt in The Philosophy of Hebrew Scripture, boer en herder. Hij stelt herdersethos bóven boerenethos. Kaïn tegenover Abel. Boer Kaïn is gebonden aan één plek. Abel is herder, hij leidt een nomadenbestaan en zit niet vast. Het gaat over vrijheid, onafhankelijkheid, een eigen mening, eigen initiatief en een keuze voor eerlijk leven. Kaïn wilde bezit, macht, status, geld en bouwde een stad. Begrijp me goed. Er zijn een heleboel boeren die gáán voor hun vee, dat zijn de herders, maar er zijn er ook veel die het er alleen om gaat wat er onder streep overblijft.
Herdersethos bóven boerenethosMarielle Bordewijk is strategic food designer in Utrecht. Ze ontwierp het verpakkingsconcept voor mijn yoghurt en heeft me op het spoor van de schaapherder gezet. Schaapherder Chris de Jong hoedt zijn schapen… begint haar tekst op de yoghurtbekers. Ik kreeg kritiek: ‘Schaapherder? Wat is dat voor bullshit? Jij bent toch gewoon schapenboer?’ Daar was ik het wel mee eens. Maar Marielle zei: ‘Het blijft staan, want als ik zie hoe jij met je schapen omgaat, dan ben jij een herder!’ Ik had dus opnieuw een stap gemaakt in het vinden van mijn stem. Op de verpakking van mijn schapenyoghurt staat verder dat mijn schapen beschut leven. Dat is de vertaalslag van die stadse mevrouw, dat is de nuancering die je krijgt als je met iemand in gesprek gaat.’’
Het is te goedkoop om te zeggen: we leven niet in een volmaakte wereldGodsbeeld
"In de bijbel gaat het over de Goede Herder en het Lam Gods. Als de bijbel spreekt over Schapen die geen herder hebben, gaat het over een aan haar lot overgelaten schare mensen. Schapen en mensen zijn kwetsbaar. Ik geloof in de noodzaak van een leider, een herder die naar zijn schapen luistert en van ze geniet. Ik ben opgevoed met een streng godsbeeld en heb na mijn studie een hbo-opleiding theologie gedaan. Soms denk ik: zou God nu net zo naar mij kijken, als ik naar mijn schapen? Het antwoord is: ja. Ik denk dat hij geniet als hij mij ziet. Vroeger had ik te maken met een God die niet van mij genoot. Door herder te zijn heb ik nu een ander godsbeeld.
Ik vond mijn stem en kan stappen zetten om nóg dichter bij mezelf te komen. Ik sluit niet uit dat over tien jaar al mijn schapen buiten lopen en de lammetjes bij hun moeder blijven. Ik werk nu op een manier die moeder en kind het minste pijn doen. Gegeven de situatie is dat een zo goed mogelijke manier, maar het kan altijd beter. Het is te goedkoop om te zeggen: we leven niet in een volmaakte wereld."
Bongastate-yoghurt is hot
Meteen bij de start van zijn bedrijf struikelde Chris de Jong over de crisis. Begin 2009 zegde de afnemer van zijn schapenmelk het contract op. Er was te weinig vraag naar schapenkaas. Een project waarbij hij Friese schapenkaas in een Franse grot liet rijpen, liep uit op een debacle toen de Franse afnemer financieel niet thuis gaf. Vorig jaar constateerde De Jong zwoegerziekte bij zijn kudde en moest opnieuw beginnen. ,,Ik heb vaak gedacht: dit is het einde, maar door financiële noodzaak zie ik altijd weer kansen die bij mij passen en die me dichter bij een verdienmodel brengen.’’
De Jong zette na de breuk met zijn afnemer zijn eigen Bongastate-schapenyoghurt in de markt. Die is, via een groothandel, te koop in de 90 zaken van de regionale supermarktketen Poiesz, bij De Spar en bij Jumbo. Schapenyoghurt is hot als koemelkvervanger en heeft een hoge concentratie vet en eiwit. Rens ‘Powerfood’ Kroes, de zus van Doutzen, is fan van de schapenyoghurt, laat De Jong opgetogen weten. De Friese ‘schaapherder’ hoopt de yoghurtproductie snel op te voeren (twee nieuwe koppels gaan na de winter melk geven). Momenteel is 15 tot 20 procent van de melk voor de yoghurtproductie. Afnemer van de melk is Klaver Kaas. Een liter schapenmelk doet zo’n 1,30 euro per liter.
Dit artikel verscheen in de nieuwste uitgave van Vork. Klik op de link als je het blad in de bus wilt krijgen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Prachtig. Ik vond het artikel prachtig omdat het zo duidelijk de twee werelden weergeeft. De ene waar we als mensheid uit vandaan komen en de andere waar we ons nu bevinden; Chris noemde zijn bestaan: zich bevindende in een baan met abstractieniveau 7.
Net als hij kom ik van een boerderij. Bij ons draaide alles om de koeien (twee keer melken, hooi en kuilvoer aanvoeren, mest weghalen), de kippen (voer geven, eieren uithalen, eieren poetsen en in de kist leggen), de varkens (slobber roeren, ze apart zetten als ze moesten biggen, biggen onder de rode lamp, schatten wanneer het varken vet genoeg is voor de verkoop), het weiland (genoeg hooi af zien te halen, koeien verweiden), de akkers (hoe staat de rogge erbij, wanneer zaaien we de bieten in). Natuurlijk, er zijn ook mensen op de boerderij. Hun leven beweegt zich rondom de dieren, het land. Natuurlijk ook: de school, de buitenwereld. Maar altijd weer om 5 uur aan tafel want daarna melkt vader en moeder voert de varkens. Enzovoort. Abstractieniveau 0 om zo te zeggen.
Net als Chris stapte ik ook uit mijn vakgebied (maatschappelijk werkster) en ervoer innig welbehagen toen ik in een biobakkerij aan de werkbank deegstukken stond af te wegen en op te bollen. Dit ervoer ik als thuiskomen, ik kan het nu nog voelen hoe ik daar stond. Na tien jaar bakkerij werkte ik in de tuinbouw, daarna de rest van mijn arbeidzame leven bij de post, o.k., abstractieniveau 1. Naast dit concrete werk kon ik mij bezighouden met nadenken, schrijven en wat al niet meer. Het concrete werk was (is) houvast van mijn bestaan.
Filosofisch gezien is voor mij de vraag werkelijk interessant: hoe evolueren we van mens die eigenhandig voor eten moet zorgen naar een ‘nieuw soort mens’. Waarin ervaart deze ‘nieuwe soort mens’ de totale vanzelfsprekendheid van handelen die verbonden is met de zorg voor het eten?
sorry Josien voor de r. En ja ik las je reactie inderdaad als sceptisch.
zonder dat te verwoorden dacht ik met deze (tegen)vraag meer je bedoeling te kunnen achterhalen.
eh voila, sceptisch was niet de goede aanname. Dank.
hoi jesoen ;-) Mijn reactie komt veel skeptischer over dan de bedoeling was. Ik vind het een prachtbedrijf, echt een aanwinst. Ik hoop dat ze succes hebben en dat er veel meer mogen volgen, en dat het mensen ook zal lukken om boer te worden zonder dat ze eerst bankier hoeven te zijn geweest. Bovendien een mooie levenswending en een mooi verhaal.
Het enige minpuntje vind ik het verhullende taalgebruik. Het is gewoon melkveehouderij, intensief of minder intensief, en er zijn goede redenen om de schapen op stal te houden en de lammetjes te scheiden van de ooi. Die redenen vertelt hij hierboven onomwonden. Gebruik dan ook in je marketing klare taal, en niet eufemistische mooimakerij die op het leugenachtige af is. Dat is gewoon niet de weg die we moeten gaan.
#3 Jorien, Wat maakt een (melk)veehouder intensief in jouw ogen?
goed, intensieve melkveehouders noemen we herders, stiller worden heet je stem vinden, jaarrond op stal heet beschut. zo komen we er wel.