De Autoriteit Consument en Markt (ACM) pakt misleidende duurzaamheidsclaims ('greenwashing') aan. In eerste instantie zijn 170 bedrijven in de sectoren zuivel, energie en kleding opgeroepen hun duurzaamheidsclaims te checken op juistheid, duidelijkheid en onderbouwing. Als sprake blijkt van misleiding, kunnen de bedrijven een boete krijgen die kan oplopen tot €900.000 of een percentage van de jaaromzet, aldus Het Financieele Dagblad.
"We starten met deze drie sectoren omdat hier het duurzaamheidsaspect voor consumenten een grote rol speelt bij hun aankopen," zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten moeten de duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen. En bedrijven met eerlijke claims mogen geen oneerlijke concurrentie ondervinden van bedrijven die consumenten misleiden met misleidende claims.”
In de zuivelsector zijn 40 bedrijven opgeroepen hun duurzaamheidsclaims tegen het licht te houden op 'greenwashing'. Het gaat dan bijvoorbeeld om een pak melk dat 'duurzaam' heet en vermeldt dat de koeien naar buiten mogen en dat de boerderij zelf stroom opwekt. Volgens de ACM blijft het voor de consument onduidelijk wat het precieze duurzaamheidsvoordeel is of wat hij moet verstaan onder '30% minder CO2-uitstoot' als die in de praktijk slechts blijkt te slaan op de uitstoot bij de fabricage van de verpakking.
Ook wil de ACM weten wat 'blije dieren' zijn omdat de associaties van de consument bij die woorden niet noodzakelijk dezelfde zijn als omstandigheden waarin dieren feitelijk leven.
De ACM publiceerde vorig de 'vuistregels voor betrouwbare duurzaamheidsclaims' en waarschuwt nu te gaan optreden tegen sprookjes en andere misleiding. De aangeschreven bedrijven krijgen tot half juni de tijd hun claims te onderbouwen; daarna gaat de ACM het effect van zijn oproep controleren én publiceren.
Dit artikel afdrukken
In de zuivelsector zijn 40 bedrijven opgeroepen hun duurzaamheidsclaims tegen het licht te houden op 'greenwashing'. Het gaat dan bijvoorbeeld om een pak melk dat 'duurzaam' heet en vermeldt dat de koeien naar buiten mogen en dat de boerderij zelf stroom opwekt. Volgens de ACM blijft het voor de consument onduidelijk wat het precieze duurzaamheidsvoordeel is of wat hij moet verstaan onder '30% minder CO2-uitstoot' als die in de praktijk slechts blijkt te slaan op de uitstoot bij de fabricage van de verpakking.
Ook wil de ACM weten wat 'blije dieren' zijn omdat de associaties van de consument bij die woorden niet noodzakelijk dezelfde zijn als omstandigheden waarin dieren feitelijk leven.
De ACM publiceerde vorig de 'vuistregels voor betrouwbare duurzaamheidsclaims' en waarschuwt nu te gaan optreden tegen sprookjes en andere misleiding. De aangeschreven bedrijven krijgen tot half juni de tijd hun claims te onderbouwen; daarna gaat de ACM het effect van zijn oproep controleren én publiceren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ha Dick, ik denk twintig jaar geleden had ik een discussie met het ministerie over het verbieden van ongefundeerde diervriendelijkheid claims. Toen was de conclusie 'als we dit zo invullen betekent het concreet (1) het merk 'La Vach Qui Rit' wordt qua naam en beeldmerk verboden, en (2) de industrie vindt wel een vage formulering om de regels te omzeilen'.
Ik denk dat is niet veranderd.
Ynte, je grap is te diep voor mij. Wil je m toelichten?
ik vermoed dat ook dit intiatief zal stuklopen op 'la vache qui rit'. Echt een gouden greep in 1921.
Als ik de brief lees die ACM aan de marktpartijen heeft gestuurd, dan is de controle uitbesteed aan hen zelf. De slager die zijn eigen vlees keurt dus.
Daarnaast alleen zuivel. Waarom? Omdat daar de claims het duidelijkst zijn? Of omdat WakkerDier dit aanhangig gemaakt heeft (zie hun Twitter account). Dan zou het zomaar uit de hoed van Niko Koffeman kunnen komen die de markt voor Those Vegan Cowboys aan het vrijmaken is.