Jaarlijks gooit de Nederlandse horeca tussen de 15 en 37 miljoen liter bier weg. Een kostenpost van de bovenste plank. ABN AMRO onderzocht hoe de horeca geld kan besparen. De beste manier: automatiseren van de biertap.

Sinds januari 2021 is de afzetprijs van bier 11% gestegen. De prijzen van ingrediënten, verpakkingsmateriaal (glas, blik, karton) en energie stijgen nog altijd en lang niet alle kosten zijn aan klanten door te berekenen. Besparen luidt dus ook in de horeca het devies. Dat blijkt minder moeilijk dan gedacht.

Gemiddeld wordt 30% van het Nederlandse bier verkocht aan de horeca. Dat komt neer op 370 miljoen liter bier per jaar. Van al die liters gaat 4 tot 10% meteen verloren, door verkeerd tappen, bier dat ongeschikt is doordat het te lang in de leidingen heeft gestaan of derving van bier in geopende vaten. De verspilling werkt ook verder door, omdat er méér bier moet worden vervoerd, gekoeld en CO2 verbruikt voor de tap om het verspilde bier te vervangen.

Besparen op dit verlies kan door personeel goed op te leiden en een tapinstallatie op maat te installeren - bijvoorbeeld een tank in plaats van fusten. Nakijken van de deurrubbers, doorvoergaten en afdichting helpt tegen koudelekken, en mogelijk investeren in een nieuw koelsysteem loont zeker (nieuwe koelsystemen kunnen tot 40% energie-efficiënter zijn vergeleken met oudere systemen). Beter plannen van de leveringen scheelt ook een slok op een borrel.

Maar de beste oplossing blijkt volledige automatisering van de tap, aldus de Restaurantkrant. Dat betekent (veel) "lagere verspilling en ook nog eens minder administratie".
  • Deel
Druk af