Sinds januari 2021 is de afzetprijs van bier 11% gestegen. De prijzen van ingrediënten, verpakkingsmateriaal (glas, blik, karton) en energie stijgen nog altijd en lang niet alle kosten zijn aan klanten door te berekenen. Besparen luidt dus ook in de horeca het devies. Dat blijkt minder moeilijk dan gedacht.
Gemiddeld wordt 30% van het Nederlandse bier verkocht aan de horeca. Dat komt neer op 370 miljoen liter bier per jaar. Van al die liters gaat 4 tot 10% meteen verloren, door verkeerd tappen, bier dat ongeschikt is doordat het te lang in de leidingen heeft gestaan of derving van bier in geopende vaten. De verspilling werkt ook verder door, omdat er méér bier moet worden vervoerd, gekoeld en CO2 verbruikt voor de tap om het verspilde bier te vervangen.
Besparen op dit verlies kan door personeel goed op te leiden en een tapinstallatie op maat te installeren - bijvoorbeeld een tank in plaats van fusten. Nakijken van de deurrubbers, doorvoergaten en afdichting helpt tegen koudelekken, en mogelijk investeren in een nieuw koelsysteem loont zeker (nieuwe koelsystemen kunnen tot 40% energie-efficiënter zijn vergeleken met oudere systemen). Beter plannen van de leveringen scheelt ook een slok op een borrel.
Maar de beste oplossing blijkt volledige automatisering van de tap, aldus de Restaurantkrant. Dat betekent (veel) "lagere verspilling en ook nog eens minder administratie".
Zolang andere landen, maar vooral grote bedrijven die ook in eigen land staan, door mogen gaan met milieuvervuiling, zijn onze verlagingen van thermorstaat enz slechts dauwdruppels op een zee van lava, dus nog minder van nut dan die druppel op een gloeiende plaat
Ons 'gelddenken'.
Als het hier om besparen gaat, wordt nog steeds als eerste aan het financiële voordeel gedacht en niet aan het milieuvoordeel. Ook bij het stoppen met terrasverwarming en het verlagen van de kamertemperatuur tot 19 graden, gaat het meestal om de financiële- in plaats van de milieuevoordelen. We moeten anders gaan denken en bij alles wat we veranderen sowieso de ecologische effecten meenemen, die zoveel mogelijk positief moeten uitpakken.
Besparen op bier(tappen?) nu daar heeft Heineken toch helemaal geen belang bij.
Ik kom net terug van de uitvaartdienst van Wim Koster, gastheer, schavuit en uitbater van Café de Halve Maan in Santpoort. Hij tapte een perfect Brand biertje, was een van de eerste importeurs van Belgische bieren (ik was een zomer chauffeur op de bestelwagen), reisleider van memorabele 'dienstreizen' per touringcar langs Belgische brouwerijen. Maar goed dat hij deze techfix niet hoeft mee te maken. Ander tijdperk. Leuker.
De horeca is blij dat ze weer wat verdienen met al die sluitingen de afgelopen 2 jaar en waarbij ze HEEL veel steun terug moeten gaan betalen en dat ze nu het hoofd nog een beetje boven water proberen te houden met de energie/prijsstijgingen.