De Franse supermarktconcerns Casino en Auchan maakten vanmorgen bekend te onderhandelen over een wereldwijde strategische inkoopsamenwerking. Als de gesprekken over 3 maanden afgerond zijn, moet dat de op-één-na grootste inkoopcombinatie ter wereld opleveren, na het Amerikaanse Walmart.
Casino en Auchan willen voortaan samen onderhandelen met hun belangrijkste toeleveranciers. “Deze ambitieuze samenwerking zal de voorkeur geven aan de belangrijkste spelers (leveranciers, producenten, distributeurs), terwijl ondertussen de ontwikkeling van specifieke Franse leveranciers in landen waar beide retailers actief zijn (West-Europa, Oost-Europa, Latijns-Amerika en Azië) wordt ondersteund", schrijft Gondola.
De vooralsnog naamloze inkoopsamenwerking moet 3 inkoopcentrales gaan omvatten, voor zowel food- als non-foodproducten en voor overige diensten. Verse producten uit de landbouw en veehouderij en verse vis zullen er buiten blijven, net als de nationale producten van kleine en middelgrote nationale ondernemingen. Bovendien geven beide partijen aan dat hun partnerschap volledig in overeenstemming zal zijn met afspraken die gemaakt zijn tijdens de eind vorig jaar gehouden Etats généraux de l'alimentation. De ongekend grote nieuwe inkoopcentrale (na Walmart de grootste ter wereld, aldus Le Monde) vertegenwoordigt 32% van de Franse markt van voedingsproducten.
Oude allianties verbroken, nieuwe gesmeed
De afgelopen jaren waren de Franse supermarkten al allerlei onderlinge inkoopcombinaties aangegaan, om zo groot mogelijke inkoopvolumes op tafel te kunnen leggen in de jaarlijkse onderhandelingsronden met hun leveranciers, zoals bijvoorbeeld Coca-Cola of Nestlé. Voor de huidige partners van Auchan en Casino bestaat de mogelijkheid zich aan te sluiten bij het nieuwe inkoopverbond. Système U (partner van Auchan in de internationale inkoopalliantie Alliance, met Metro) heeft al laten weten mee te zullen doen. Aan de sinds 2014 bestaande samenwerking tussen Casino en Intermarché INCA-Achats komt juist, in onderling overleg, een einde: "Intermarché neemt deze beslissing omdat het bedrijf zijn doelen op het vlak van haar aankoopstrategie wil herdefiniëren”, aldus een woordvoerder.
Amazon en Alibaba
De samenwerking komt op een pikant moment naar buiten: vorige week nog maakte Casino bekend dat zijn stadsformule Monoprix een alliantie aangaat met Amazon voor de verkoop van verse voedingsmiddelen. Casino heeft ook al een overeenkomst met de Britse onlinesuper Ocado. En het Chinese Alibaba heeft een aandeel in Auchans Chinese joint-venture Sun Art. De online retailers gaan geen deel uitmaken van de nieuwe inkoopcentrale. Wel zal, als alles naar wens verloopt, Amazon op termijn via de Monoprix-connectie kunnen profiteren van de prijzen die de toekomstige inkoopcentrale weet af te dwingen, schrijft Le Monde droogjes.
Dit artikel afdrukken
De vooralsnog naamloze inkoopsamenwerking moet 3 inkoopcentrales gaan omvatten, voor zowel food- als non-foodproducten en voor overige diensten. Verse producten uit de landbouw en veehouderij en verse vis zullen er buiten blijven, net als de nationale producten van kleine en middelgrote nationale ondernemingen. Bovendien geven beide partijen aan dat hun partnerschap volledig in overeenstemming zal zijn met afspraken die gemaakt zijn tijdens de eind vorig jaar gehouden Etats généraux de l'alimentation. De ongekend grote nieuwe inkoopcentrale (na Walmart de grootste ter wereld, aldus Le Monde) vertegenwoordigt 32% van de Franse markt van voedingsproducten.
Oude allianties verbroken, nieuwe gesmeed
De afgelopen jaren waren de Franse supermarkten al allerlei onderlinge inkoopcombinaties aangegaan, om zo groot mogelijke inkoopvolumes op tafel te kunnen leggen in de jaarlijkse onderhandelingsronden met hun leveranciers, zoals bijvoorbeeld Coca-Cola of Nestlé. Voor de huidige partners van Auchan en Casino bestaat de mogelijkheid zich aan te sluiten bij het nieuwe inkoopverbond. Système U (partner van Auchan in de internationale inkoopalliantie Alliance, met Metro) heeft al laten weten mee te zullen doen. Aan de sinds 2014 bestaande samenwerking tussen Casino en Intermarché INCA-Achats komt juist, in onderling overleg, een einde: "Intermarché neemt deze beslissing omdat het bedrijf zijn doelen op het vlak van haar aankoopstrategie wil herdefiniëren”, aldus een woordvoerder.
Amazon en Alibaba
De samenwerking komt op een pikant moment naar buiten: vorige week nog maakte Casino bekend dat zijn stadsformule Monoprix een alliantie aangaat met Amazon voor de verkoop van verse voedingsmiddelen. Casino heeft ook al een overeenkomst met de Britse onlinesuper Ocado. En het Chinese Alibaba heeft een aandeel in Auchans Chinese joint-venture Sun Art. De online retailers gaan geen deel uitmaken van de nieuwe inkoopcentrale. Wel zal, als alles naar wens verloopt, Amazon op termijn via de Monoprix-connectie kunnen profiteren van de prijzen die de toekomstige inkoopcentrale weet af te dwingen, schrijft Le Monde droogjes.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"De alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit", kopt RetailDetail. Daarmee is de grootste inkooppartij in Frankrijk ontstaan, goed voor een marktaandeel van ongeveer 35%, groter dan de hierboven beschreven in de maak zijnde inkoopalliantie tussen Casino en Auchan.
Eind april werd al bekend dat Carrefour en Système U exclusieve onderhandelingen voerden. Nu zijn de handtekeningen gezet onder een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking "voorziet ook versterkte engagementen ten voordele van de Franse landbouwproducenten."