Maar het is ook lullig. Straks moeten de klanten weer terug naar AH. Logisch, want AH stevent af op 40% van de markt en heeft de facto geen concurrenten meer. Door zijn volume kan het bedrijf van Dick Boer de markt volkomen beheersen.
Als je het nou een beetje creatief doordenkt, zou je zeggen: waarom kiezen merken niet hun eigen supers?
Tis natuurlijk even slikken, maar dat wordt een steeds grotere AH ook. Lood om oudijzer dus, terwijl echt verschillende supers weer zouden kunnen zorgen voor duidelijke keuzen.
Tuurlijk keren ze weer terug bij AH. Die heeft immers 40% van hun volume. Dom.
Aan wie ligt het nou? Want geef AH 'ns ongelijk.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Voor lezers die Herman's insider-kennis niet meteen pakken: zie hier voor de link tussen Vrumona en Pepsi
Ik, foodlog n00b, moest gisteren even hartelijk grinniken toen ik de meest recente AH commercial voorbij zag vliegen op de buis. In de aller-, allerlaatste frames wordt een fles Pepsi gescand.
Toeval bestaat niet. Toch?
Natuurlijk komt Vrumona terug bij AH maar wel na een aderlating. Ze kunnen niet anders. De vraag is: wat gaat de consument in dezen doen? Genoegen nemen met de machtspositie van AH en het daaraan gekoppelde steeds groter wordende keuze- en kwaliteitsverlies van het AH-asssortiment? Of zich een kleine inspanning getroosten en de lekkere spullen (goed vlees, rijpe vruchten, meer groenten, lekker brood)elders kopen.Ik vrees dat het eerste het geval zal zijn maar ik hoop het laatste. Wij als consument hebben toch ook macht zou je denken. Helaas is het nu zo dat de klant allang geen koning meer is. Zijn macht heeft hij allang uit handen gegeven. Dat is pas dom.
Ik was teveel op pad van de week en heb dus helemaal gemist dat Gerard Rutte - van www.uwsupermarkt.nl - het in de Volkskrant roerend eens is met de stelling dat AH 'altijd wint'.
Tis domweg een volumekwestie. AH is te groot en kan als het dat wil het aanbod dicteren. En dat wil het bedrijf. De vraag is wat nou een verstandige strategie is van de Vrumona en verder willekeurig welke leverancier aan deze de facto nationale super: weinig verdienen met veel omzet of net zoveel met minder. De marge is het laatste geval beter, terwijl ook de diversiteit van het aanbod er stukken interessanter door zou kunnen worden.
Dat stukje analyse miste ik nog bij Gerard, maar hij is dan ook een retailspecialist. Hij hoeft zich niet zo met producenten of het aanbod zelf bezig te houden.
Gerard, als je dit leest: hoe kijk je tegen dat missende stukje aan?
Was vandaag nogal offline. Zie inmiddels dat mijn mailbox begint te barsten van de lezers die met verbijstering wijzen op AH Puur en Eerlijk.
Een van de lezers - iemand uit boerenkring met een scherp verstand en een goede neus voor nep en echt - deed wat meer research. Nu ga ik eerst eten en er wat bij drinken. Morgen schrijf ik een stukje nav wat hij me ook stuurde: uiterst actueel nieuws uit het verleden.