"De toekomst ligt bij kweekvis. Daar is nog enorme ruimte voor groei. Sommige soorten wilde vis worden een exclusief luxeproduct, daar moeten we ons bewust van worden." Dat zegt Frank van Ooijen, adviseur duurzaamheid en bestuurslid van het Nederlands Visbureau en werkzaam bij Nutreco. Veertig procent van alle vis, schaal- en schelpdieren komt al uit aquacultuur. In China is dat zelfs tweederde. Het is de snelst groeiende foodsector ter wereld. Visvoerleverancier en zalmkweker Nutreco werkt al veel langer met een duurzaamheidsbeleid. Op verantwoorde wijze gekweekte vis en een dialoog met maatschappelijke organisaties. Er is de laatste jaren al veel verbeterd. "Voorheen was zes kilo voer nodig voor een kilo vis. Inmiddels is dat nog maar twee, drie kilo". Visolie in visvoer wordt steeds meer vervangen door plantaardige olie. Er is geen smaakverschil merkbaar in de vis. "Als dit proces zo doorgaat zou de aquacultuur een nettoproducent kunnen worden van viseiwit." Bij vleesconsumptie is veel meer input aan grondstoffen nodig.

Keten eens over meerjarenplan
Eind vorig jaar kwam het Visbureau met een meerjarenplan 'Verantwoorde vis' dat werd aanvaard door alle betrokkenen: visafslagen, vissers, detaillisten en groothandels. Net op tijd, stelt Van Ooijen. "De klant wil duurzaamheid en dat moeten wij met z'n allen in de keten mogelijk maken. Ik heb tijdens mijn Unilever-tijd in Londen gezien wat maatschappelijke issues kunnen doen met de reputatie van een bedrijf." "Het is uniek in de vissector dat vrijwel de hele keten zegt: we willen werken aan duurzaamheid. En probeert samen te werken."

De eerste stappen zijn gezet. Er zijn beheersmaatregelen genomen, er loopt een aantal certificerinsgtrajecten en er zijn samenwerkingsprogramma's met maatschappelijke organisaties. Van Ooijen verwacht een aantal pijnlijke maatregelen, de vloot zal nog kleiner worden. Voor vissers moet gekeken worden naar nieuw emplooi, bijvoorbeeld ecotoerisme of sportvisserij.

Durven investeren in marketing
We moeten zorgen dat de consument steeds meer waardering krijgt voor vis. Volgens Van Ooijen moet de vissector veel meer doen aan marketing. Het budget is nu marginaal. Unilever en de vissector hebben ongeveer evenveel omzet in Nederland maar Unilever heeft een marketingbudget van 220 miljoen euro en het Visbureau 1 miljoen. Van Ooijen: "Je hebt goud in handen, maar je moet wel durven investeren."

bron:Vismagazine
Dit artikel afdrukken