Deze zijn van een teler tussen Bunnik en Houten.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word betalend lid. Dat kost je maar €7,- per maand. Dan lees je alle content van Foodlog onbeperkt en advertentievrij en krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events.
Word lid!Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
@Astrid: de tarieven die Wouter noemt zijn redelijk in de buurt van echte prijzen (zoals wij die in rekening krijgen gebracht). Daarbij moet ik zeggen dat wij slechts 1x per maand een vrachtauto laten komen, bij dagelijks afhalen is de prijs lager denk ik.
Hieronder de tarieven:
per uur >70 km per uur
Vrachtwagen Max 3,5 ton 45,00 0,75
Vrachtwagen/Oplegger Max 10 ton/23 ton <55 km: 55,00 >55 km: 0,95
Een europallet van minder dan 450 kg kost me 41,00 in Nederland (bij meer dan 5 andere prijzen.)
Zou het kunnen dat de informatie van Wouter nog niet zo slecht is?
@ Astrid, zou jij eens wat prijzen kunnen/willen noemen? Natuurlijk heb je gelijk dat er geen gemiddelde prijs bestaat (al is het wel zo dat veel vervoerders een prijs per pallet kunnen geven). De orde groottes kloppen wel volgens mij. De transport kosten bepaling zijn inderdaad een wereld op zich. En volgens mij blijft er niet echt veel marge 'hangen' bij de transporteurs. Enfin, to be continued moren :-)
Sorry Wouter (niet op de man) maar je rekensom gaat echt nergens over. 50 europ/u is veel te weinig. dat kost alleen de chauffeur al. 25 euro p pallet is geen gemiddelde. die is ook niet te berekenen want je krijgt nl nooit een wagen efficient volgepland . je rijd dus voor dat de auto vol zit een aantal uur met minder pallets etc.etc.
Volgens mij kun je de prijs halen in de toegevoegde waarde sfeer. Dus geen inkoopprijs maar een percentage van de handelsprijs. hetzelfde systeem als dat een voetbalclub bij elke verhandeling een bepaald bedrag krijgt omdat ze in die club in zijn groei en ontwikkeling hebben geinvesteerd.Of een soort BTW.af te dragen aan de teler.
In den beginne kost het product weinig en voor iedereen gelijk, met de verplichting om van jou verkoopprijs een afdracht te doen aan de teler. Dat betekent dat als uiteindelijk iemand marge wil pakken dat ook ten goede komt aan de teler.Ruwe gedachte maar is volgens mij goed door te rekenen.
"Jazeker, supermarktmensen kunnen het heel goed uitleggen."
Een uitstekend beeld van hoe er vanuit de supermarkten tegen de margeverdeling in de voedselketen wordt aangekeken geeft een interview dat onlangs werd gepubliceerd op VILT. Zie deze link
ff wat getallen : 50 euro per uur vrachtwagen (inc diesel, afschrijving en de chauffeur). In een vrachtwagen kunnen rond de 28-32 pallets staan. Een pallet is heel veel product!. Soms wordt er een pallet prijs gebruikt. Gekoeld transport binnen Nederland kost per pallet ongeveer 25 euro. Natuurlijk leveren de supers diensten en natuurlijk moet daar voor worden betaald. Mijn suggestie is echter om wel kwantitatief te gaan worden in de discussies en niet kwalitatief te blijven.
De supers verdienen ook niet zo veel .... absoluut verdienen ze heel erg veel. Als percentage van de omzet wellicht niet zoveel als veel banken doen. Maar ja het blijft alleen maar dozenschuiven en een beetje distributie ...... :-) Ik heb het hier eerder gemeld, denken in percentages is gevaarlijk. Als een boer 50.000 verdient (wat nu niet het geval is!) dan is dat een laag inkomen voor een ondernemer die zoveel risico neemt en (vaste) kapitaalgoederen heeft.
Een inkooporganisatie kan veel gemakkelijker meegroeien met economische vraag/aanbod dan een producent (of boer of teler.)