Via de site kan iedereen een appel met logo (bijvoorbeeld een hartje, ooievaar, beschuit met muisjes, of een pleister) en eventueel een korte tekst, voor speciale gebeurtenissen bestellen en via TNT Post binnen 1 werkdag laten bezorgen. Het logo wordt via laser automatisch op de appel gegraveerd. 'Vooral met Valentijnsdag en Moederdag loopt het goed', zegt initiatiefnemer Paul van de Loo. Via graveren waarde toevoegen aan groente en fruit is niet nieuw. Moeilijkheid was altijd om de houdbaarheid te handhaven. Na onderzoek heeft Van de Loo een speciale methode ontwikkeld waardoor de 'Flapples' net zo lang houdbaar blijven als normaal.
Eigen logo
Met name bedrijven hebben de 'Flapple' ontdekt. 'Denk aan Rabobanken die 15.000 appels met het eigen logo laten maken om aan consumenten uit te delen', aldus Van de Loo.
De appels worden op een speciale manier, beschermd verpakt. Eerste mogelijkheid is de Flapple te versturen in het standaard appeldoosje. Ook is het mogelijk het te versturen in een speciaal houten bewaarkistje (met hetzelfde logo op de buitenkant)
Derde mogelijkheid is een een speciale verpakking waarbij de appel binnen in de verpakking in twee doorzichtige, met lucht gevulde zakken zit, waardoor de appel als het ware zweeft. Deze laatste verpakking is afkomstig van het Zwitserse bedrijf Airbox.
Ook voor bloemen
De appel-site is nu 2 jaar actief. Vorig jaar is Van de Loo ook gestart met stuurbloemen.nl om bloemen op dezelfde manier bij mensen in de brievenbus te bezorgen. Dat loopt volgens Van de Loo storm.
Via een procédé uit de groente en fruit worden de bloemen onder atmosfeer verpakt. 'Zo blijven ze slapen tot ze na 24 uur in de vaas gezet worden. We gaan nu ook filialen in Engeland en Duitsland openen. Ook hier geldt dat de bloemen binnen 24 uur bij de consument zijn.'
Ideaal voor vloeistoffen
Van de Loo geeft aan dat de basis voor de verpakking een inhoud van 2 liter heeft. 'Ideaal dus om ook iets met vloeistoffen, als frisdranken, te gaan doen.'
Initiatiefnemer Van de Loo zat jarenlang in de (biologische) groenten en fruit. Hij zat onder meer bij de coöperatie biologische akkerbouwers die later opging in the Greenery.
bron: EVMI
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Pas maar op! Goddank doen we dat hier dagelijks, maar inderdaad: we laten hele emmers vol luchtledige verhalen zomaar lopen ;-)
Ja Dick: Bio is handel. Appel in een doos is ook handel. Marketeers zijn nu ook bezig met het duurzame wereldje... is ook handel. Pas maar op!
Het spijt me maar van zoiets word ik spontaan verdrietig. Het is net zoiets als het weggeefglas, -boek of zelfs -kunstwerkje dat een bedrijf zonodig heeft moeten ontsieren met zijn logo.
Doe gewoon en doe een echte, maar bijzondere appel die ik normaal nergens kan kopen. In m'n opstandigheid zou ik bijna heel lullig worden: de uitvinder van dit idee komt uit de bio-hoek!?!?!?