Als je de nota’s van de gemeente bekijkt met als centraal thema ‘De buik van Amsterdam” dan mis je die 'grotere visie'. Het blijft een beetje steken in meer van hetzelfde. Beetje opknapwerk, woningen, restaurantje hier en daar en het is aan je projectontwikkelaar om het verder maar vorm te geven. Maar projectontwikkelaar maken meters en geen visie of vernieuwende ideeën. Dus ben ik bang dat we hier een kans gaan missen. Eerst een beetje meer visie graag.
Stad en land
We hebben ooit de stad in het land gebracht, het wordt tijd het land weer wat in de stad te brengen. Vanuit ‘Kijk of het klopt’ van De Kloppende Keuken, waarover in april vanuit datzelfde Amsterdam, is de gedachte burgers en consumenten meer te betrekken en te interesseren bij hun voeding. Wat het is, waar het vandaan komt, wat er bij komt kijken, hoe je er mee omgaat, om een paar gebieden te benoemen. Dus lijkt het mij een beter idee om niet de handel in voedsel centraal te stellen, maar de verhouding van mensen tot voeding. Juist nu kun je die oude centrale markthallen weer een plek te maken waar het allemaal gebeurt. Middenin de stad op nota bene 21 hectare!
Maar goed, het zal wel om geld draaien. Stenen leveren meer op dan leuke dingen voor de mensen.
Een ander plan
Er moeten binnen Foodlog mensen zijn met ideeën, invloed, ervaringen, achtergronden waarmee we een poging kunnen wagen om de gemeente te overtuigen het nu een anders te doen. Dat er een andere mogelijkheid is. Een interessantere en inspirerender. Met een idee dat over morgen in plaats van over gisteren gaat. Misschien is er op Foodlog wel een verdwaalde projectontwikkelaar die het ook eens anders wil aanpaken.
Laten we eens kijken of mijn ‘cri de coeur’ zin heeft.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Jan Peter van Doorn. Niemand probeer ik van iets te overtuigen. Ik reageer slechts alleen op wat hier in deze draad wordt opgeworpen door deze en gene. We hoeven toch niet allemaal hoera te roepen. Er moet tegenwicht zijn in het leven anders gaan de dingen scheef groeien.
ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen, maar het gaat me niet alleen maar om de grootste dagmarkt aller tijden te bedenken. De mogelijkheden voor het terrein strekken verder, zoals hierboven ook door een aantal mensen wordt aangegeven. Ik snap die hardnekkigheid voor die winkelfunctie niet zo en ook het negativisme om die winkelfunctie meteen maar weer om zeep te helpen.
Wie, Florine, probeer je van wat te overtuigen?
@Jan Peter van Doorn. Maar prijs/waarde kan ik ook op dagmarkten vinden. Als er alleen maar het neusje van de zalm komt te liggen tegen een daarvoor vrij redelijke prijs dan nog vraag ik mij af hoeveel consumenten daar dagelijks komen kopen. Van alleen weekend kopers kan zo'n markt niet leven lijkt mij.
Het gaat inderdaad niet om de laagste prijs. Het gaat om de prijs/waarde verhouding. Voor zichtbare waarde wil de consument best iets meer betalen. Zeker als je het kan uitleggen.
En dat is een beetje het karakter wat ik voor ogen had met die plek: eens uitleggen hoe het zit met onze voeding.
@Jan Robben. Duidelijk verhaal: tijd kost geld. Daar zet ik dan nog even dit bericht naast van Dick Veerman van 15 maart (22.47):
'Een discussie over een pretpark versus een conglomeraat van kleinere etenswarenverwerkers, slagers, bakkers, kaasmakers, andere zuivelaars en groentenboeren die direct aan het publiek leveren. Als heel Amsterdam komt, koop je er kwaliteit voor een prikkie en is de productie meteen een leerzaam feest om te zien.'
Dat 'prikkie' zal volgens jouw verhaal wel geen echt prikkie meer zijn. Het maakt mij niet uit hoor (daar gat het mij niet om). Maar het enige is dat consumenten niet moeten denken dat op zo'n markt 'buitengaats' alles spotgoedkoop zal worden voor hen.
Wel zal het denkelijk zo zijn dat producenten daar een betere prijs voor hun spullen krijgen omdat ze niet uitgeknepen worden door grootafnemers. En dat is een goede zaak.
Het is een andere manier van kijken naar (en berekenen van) de mogelijkheden van zo'n producent tot consument project voor verse voedingsmiddelen op de vrijkomende ruimte van het Food Center Amsterdam, voorheen zo toepasselijk nog centraalmarkt genoemd. Bij dergelijke ingrijpende beslissingen moeten geen verkeerde argumenten (goedkopere spullen) de doorslag gaan geven. Op de gewone dagmarkten zijn de spullen in de regel ook vers. Tenzij er op prijs wordt gekocht en dan zijn de spullen meestal niet meer zo vers.