De belangenbehartiger van de drukwerkverspreiders, MailDB, beraadt zich op juridische stappen tegen het besluit. "We zullen als branche wel stappen moeten nemen", zegt Stephan van den Eijnden van MailDB in het FD. "Dit kan grote gevolgen hebben." Hoewel de helft van de Amsterdamse folderontvangers zegt een JA/JA sticker te zullen aanvragen, is de sector er niet gerust op dat ze dat ook echt zullen doen.

Voor winkeliers, verspreiders en drukkers is de ban op ongevraagde reclamefolders ronduit bedreigend. Voor veel Nederlanders is de folder nog altijd het belangrijkste medium om kennis te nemen van aanbiedingen en het wekelijkse boodschappenlijstje samen te stellen. Volgens Van den Eijnden halen lokale winkeliers bijna een derde van hun omzet uit folderaanbiedingen.

Als Amsterdam overstag gaat voor een JA/JA sticker, zullen andere gemeenten volgen, vreest de foldersector. In Utrecht, Breda, Deventer, Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Nijmegen wordt ook al over een folderverbod gesproken.

Voorstanders van de JA/JA stickers wijzen op de enorme afvalberg van 235 miljoen kilo huis-aan-huisfolders en op de besparingen die te bereiken zijn door folders niet meer in print maar online aan te bieden. Andere alternatieven zijn 'vermomde' folders, met redactionele inhoud, folderpakketten op maat (dankzij Big Data) en geadresseerde folders, via de gewone post.
Dit artikel afdrukken