De Gemeente Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing. Amsterdam gaat hiermee de strijd aan met reclames voor ongezonde voeding die zich richten op kinderen.
Wethouder Zorg Eric van der Burg: “De voedingsindustrie gebruikt marketingtrucs bij onder meer online games en tv-reclames, waardoor kinderen onbewust verleid worden om te kiezen voor ongezonde producten. Zelfregulering van de voedselindustrie werkt gewoon niet goed genoeg.
FNLI
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het hier niet mee eens. De Levensmiddelenmakers zijn voorstander van zelfregulering. Daarvoor heeft de FNLI voldoende strenge en effectieve regels opgesteld. Net als de Alliantie benadrukt de FNLI dat ze van mening is dat ‘kinderen het recht hebben om op te groeien in een gezonde omgeving’. Volgens de zelfreguleringsregels geldt een totaalverbod op reclame voor kinderen onder de 7 jaar. Voor kinderen onder de 13 moeten de producten aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen. Directeur Philip den Ouden van de FNLI: “Daar waar het fout gaat grijpen we zelf in”.
De Alliantie wil dat marketing gericht op kinderen uitsluitend toegestaan is voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Daarnaast willen ze dat op kinderen gerichte marketingmethodes alleen nog worden ingezet voor die gezonde producten. De FNLI is van mening dat de huidige reclameregels prima zijn. Jongere kinderen worden beschermd, oudere kinderen leren ermee omgaan. Den Ouden: “Kinderen zien wel degelijk onderscheid tussen programma’s en marketing. Kinderen moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige consumenten”.
Eén op de 5 kinderen in Amsterdam heeft overgewicht of obesitas. In het programma Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) heeft de gemeente zich als doel gesteld in 2033 alle Amsterdamse kinderen op gezond gewicht te hebben. De FNLI pleit voor een multidisciplinaire aanpak en "wil graag met de gemeente Amsterdam en de Alliantie Stop Kindermarketing in gesprek over een constructieve aanpak tegen overgewicht".
In de laatste uitzending van zijn wekelijkse TV satire nam Arjen Lubach afgelopen week Den Ouden op de hak. De gemeente Amsterdam maakt het perspectief van diens organisatie er niet gemakkelijker op.
Fotocredits: Dora The Explorer and Disney Princess pasta shapes, The Integer Club
Dit artikel afdrukken
Zelfregulering van de voedselindustrie werkt gewoon niet goed genoeg.De industrie maakt teveel gebruik van de kwetsbaarheid van de kinderen”. Door aan te sluiten bij de Alliantie wil de gemeente de voedingsindustrie stimuleren om haar verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen obesitas en overgewicht bij kinderen, aldus het Parool.
FNLI
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het hier niet mee eens. De Levensmiddelenmakers zijn voorstander van zelfregulering. Daarvoor heeft de FNLI voldoende strenge en effectieve regels opgesteld. Net als de Alliantie benadrukt de FNLI dat ze van mening is dat ‘kinderen het recht hebben om op te groeien in een gezonde omgeving’. Volgens de zelfreguleringsregels geldt een totaalverbod op reclame voor kinderen onder de 7 jaar. Voor kinderen onder de 13 moeten de producten aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen. Directeur Philip den Ouden van de FNLI: “Daar waar het fout gaat grijpen we zelf in”.
Kinderen moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige consumenten.Maatregelen
De Alliantie wil dat marketing gericht op kinderen uitsluitend toegestaan is voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Daarnaast willen ze dat op kinderen gerichte marketingmethodes alleen nog worden ingezet voor die gezonde producten. De FNLI is van mening dat de huidige reclameregels prima zijn. Jongere kinderen worden beschermd, oudere kinderen leren ermee omgaan. Den Ouden: “Kinderen zien wel degelijk onderscheid tussen programma’s en marketing. Kinderen moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige consumenten”.
Eén op de 5 kinderen in Amsterdam heeft overgewicht of obesitas. In het programma Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) heeft de gemeente zich als doel gesteld in 2033 alle Amsterdamse kinderen op gezond gewicht te hebben. De FNLI pleit voor een multidisciplinaire aanpak en "wil graag met de gemeente Amsterdam en de Alliantie Stop Kindermarketing in gesprek over een constructieve aanpak tegen overgewicht".
In de laatste uitzending van zijn wekelijkse TV satire nam Arjen Lubach afgelopen week Den Ouden op de hak. De gemeente Amsterdam maakt het perspectief van diens organisatie er niet gemakkelijker op.
Fotocredits: Dora The Explorer and Disney Princess pasta shapes, The Integer Club
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nog een paar miles en dan keert de wal het schip. De kapiteins zijn niet meer in staat het schip zelf te keren.
JOGG stuurt een tweet met de tekst 'Levensmiddelenindustrie voor effectieve aanpak overgewicht:' Ik snap er niets meer van. Wie van de belanghebbenden vindt wat?
Liesbeth, klik even door op de link die je net zelf aanbracht.
Dat had ik al gedaan, maar de communicatie van JOGG is zo wereldvreemd dat ik me echt afvraag wie wat vindt. Lubach maakt een uitstekend item. JOGG reageert dat ze uitstekend werk verrichten en de FNLI bevestigt dat. Beetje aparte reactie na z'on uitzending, toch?
Hoe was het ook alweer? Like ships passing in the night ofzo.