Vorig jaar november organiseerde het Amsterdam Food Festival nog met groot succes een foodfestival in de RAI. Initiatiefnemer David van den Noord vertelde Het Parool: “Pasen viel dit jaar vroeg, dus zagen we kansen voor een overdekt foodfestival. We rekenden op tenminste evenveel bezoekers als in november en het festival zelfs met een dag verlengd.” De organisatie werd overvallen door het mooie weer. Het bezoekersaantal viel met 30.000 bezoekers veel lager uit dan gehoopt. Ook gaven de bezoekers minder geld uit aan drank dan verwacht. Het resultaat: grote verliezen waardoor een faillissement onvermijdelijk werd.

Ook gaven de bezoekers minder geld uit aan drank dan verwacht. Het resultaat: grote verliezen waardoor een faillissement onvermijdelijk werd
Verzadiging tegengaan door innovatie
De foodtruckfestivals schieten de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond. In de zomermaanden is het ieder weekend wel ergens in Nederland raak. In de winter gaan de foodfestivals indoor. Is het faillissement van Amsterdam food Festival een teken dat de markt voor foodtruckfestivals verzadigd raakt?
Erik Wooldrink van Stoer Voer vertelde Tubantia eerder deze maand: "Natuurlijk ligt het gevaar van verzadiging op de loer. Zeker in Amsterdam tekent zich dat nu al een beetje af. Maar in dit deel van Nederland (Twente) is de komende jaren nog ruimte genoeg. Al zul je dan wel continu voor vernieuwing moeten zorgen."

De 'borstvoedingstruck'
Op die uitdaging heeft Lies Roelens wat bedacht: de borstvoedingstruck 'Mamado', een truck waar foodtruckfestival-bezoekende moeders in alle rust hun baby's kunnen voeden of verschonen. Volgens de reacties op de Facebookpagina voorziet deze foodtruck in een grote behoefte.
Dit artikel afdrukken