Het Amsterdamse stadsdeel West komt in actie tegen de 'dark stores' van de flitsbezorgers. Dat zijn de in gewone panden gevestigde, zwart afgeplakte mini-distributiecentra van waaruit de flitsbezorgers binnen 10 minuten dagelijkse boodschappen thuisbezorgen bij klanten. Nog deze week kunnen de eerste dark stores in stadsdeel West een brief op de mat verwachten die hen de wacht aanzegt.

Deze zomer maakten de flitsbezorgers massaal hun entree in de Nederlandse grote steden. Inmiddels zijn Gorillas, Zapp, Flink en Getir in meerdere steden actief. In Amsterdam zijn er inmiddels naar schatting zo'n 30 dark stores (in het stadsdeel West alleen al 7), in Rotterdam zeker 7. De Amsterdamse buurtbewoners ervaren er flinke overlast van en klagen over "luidruchtige koeriers, intimidatie, een zee aan bezorgfietsen en afgezette straten door bevoorradingen", om over gevaarlijke verkeerssituaties nog maar niet te spreken.

De gemeente Amsterdam is bezig met een onderzoek naar de flitsbezorgers. Dit moet tot een 'afwegingskader' leiden dat gebruikt kan worden om te bepalen of dark stores weg moeten. Stadsdeelbestuurder Melanie van der Horst (West), wacht niet langer af. Zij denkt in het bestemmingsplan een 'geitenpaadje' gevonden te hebben, aldus Het Financieele Dagblad .

Tot nu toe kunnen flitsbezorgers zich zomaar in bedrijfspanden vestigen zonder een exploitatievergunning of een mobiliteitsplan in te dienen. Ze kunnen dus in principe in ieder winkelpand terecht en er is geen wetgeving om ze tegen te houden. Volgens Van der Horst heeft het even geduurd voordat duidelijk was welke functies onder de 'economische bestemming' van een pand zijn toegestaan. Postbezorging, bijvoorbeeld, mag wel, maar boodschappenbezorging "valt niet onder dezelfde noemer," vindt Van der Horst. Flitsbezorging is bovendien zó nieuw, dat het niet op de lijst met toegestane bedrijfsactiviteiten staat. En dus is die activiteit per definitie in strijd met het bestemmingsplan.

De oplossing die Amsterdam - en ook andere grote steden - voor zich ziet is verplaatsing van de dark stores naar bedrijventerreinen. Maar dat zullen de flitsbezorgers niet over hun kant laten gaan: vanaf een bedrijventerrein is de 10-minutenbezorging immers niet waar te maken.

Foodlogcolumnist Walther Ploos van Amstel stelt vandaag een andere oplossing voor om de flitsbezorgers de voet dwars te zetten: "laten lokale ondernemers en bewoners er samen voor zorgen dat hun straat een aantrekkelijke ontmoetingsplek is waar het leuk is om te wonen, te werken, te ondernemen, te bewegen en te ontspannen." Dan wil je geen flitsers meer, maar ga je zelf even naar buiten.
  • Deel
Druk af