De trend doet nooit wat waarzeggers orakelen. De trend gaat zijn eigen gang.
Er is iets met haar blad. Het zou weergaloos geweldig moeten zijn, maar het redactionele deel is vaker onnozel dan spannend. Heb je een keer de kans om milieuprofessor Lucas Reijnders te interviewen - spannende man - drukt het blad in dit winternummer het slaapwekkendst denkbare verslag af van een gesprek.
Maar wat mij keer op keer verwondert als ik het blad lees, is dat Biologica het helemaal laat financieren door kwakzalvers die de advertentiepagina’s domineren.
Natuurwinkels zouden niet alleen af moeten van hun verschrompelde schorsenerenimago, maar de toverij moeten afzweren.
Een inventarisatie van advertenties.
Er is een biologische deodorant met een ‘milieuvriendelijk pompje’. Wat de werkzame biologische stoffen zijn staat niet in de advertentie. En al helemaal niet dat de deodorant nergens toe dient. Nee natuurlijk staat dat er niet, want dan kun je net zo goed ophouden met je handel. Ja, dat bedoel ik.
Doodonschuldig, met een leuke tijger zo uit een stripblad gestapt, adverteert een handelshuis kinderthee. Onschuldig? Van Tijgerthee worden kinderen ‘sterk’. En er is een variant die ze dromerig maakt en eentje waar ze ‘vrolijk van worden en blij’.
Dan is er Perfect Balance. Adverteerder vindt het niet nodig te vertellen wat het is, maar het komt uit een fles en zit ‘boordevol goede Omegavetten die belangrijk zijn voor je ingewanden en je hersenen’.
De dominante adverteerder in Smaakmakend op aan aantal bladzijden, is een onderneming in Belgie die zich Noble-house noemt en onder veel meer ‘ethische palmolie’ verkoopt. Goed werk. Alleen geven de peperdure flesjes en potjes olie mij ook ‘serene levenskracht’. De handel van een toverheks.
Tenslotte; de olieboer uit Belgie heeft iets nieuws. Want achterop Smaakmakend staat NIEUW in een advertentie. ‘Okinawa Omega Detox Perilla ontgift en schenkt balans voor lichaam en geest’.
Het zit in een flesje. Maar wat het is? Detox olie. Zoek op Google detox olie en Youp van t Hek is nergens meer.
Mevrouw de hoofdredacteur, kunt u niet beter van nut zijn in de advertentieacquisitie van Smaakmakend?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De Britse activist George Monbiot (die af en toe nog best eens iets zinnigs zegt) denkt er net zo over als Wouter Klootwijk, en schrijft erover in The Guardian: We must break link between green issues and alternative medicine (dit gaat weliswaar niet over biologisch eten, maar de insteek is vrijwel identiek)
Ik heb de draad destijds doorgegeven aan de collega's van Smaakmakend en die zullen zeker vanwege het constructieve gehalte hier er hun voordeel mee gedaan hebben.
Voelt goed, terugkijkend op het eerste berichtje van Wouter K en de Smaakmakend die nu bij Fien in de bus viel...
Constateren we hier een verandering van het advertentiebeleid naar aanleiding van deze draad?
Dank Fien! Leuk dat je dit meldde... zal ik doorgeven...
Opletten: er zijn in Nederland mensen veroordeeld omdat ze niemand een kwakzalver noemden!
In België mag het wel: http://www.skepp.be/nieuws/robert-gorter-verliest-proces-tegen-skepp