De advertenties zullen verspreid worden via kranten en televisie. Meer dan 50 kranten krijgen een pagina-grote advertentie. Vijf keer per week zullen een jaar lang advertenties te zien zijn op de 3 grote tv-zenders NBC, ABC en CBS. Grote tabaksfabrikanten als Philip Morris, Reynolds Tobacco Company, Altria Group en Lorillard Inc. betalen voor de advertenties.

Uitspraak van 11 jaar geleden
Deze ‘corrigerende verklaringen’ maken deel uit van een uitspraak van de rechtbank in 2006, na een rechtszaak die in 1999 begon. Na de 7 jaar durende zaak legde de rechter de straf op aan de tabaksfabrikanten vanwege een samenzwering om het Amerikaanse volk te misleiden.

Pas nu wordt de uitspraak tot uitvoering gebracht. “De tabaksfabrikanten hebben lang gediscussieerd over triviale punten, om deze statements maar liefst 11 jaar uit te stellen. Maar dat is nou eenmaal wat tabaksproducenten doen”, zegt Stan Glantz, expert in tabaks-strategieën in The Guardian. “Ze hebben de duurste advocaten ingeschakeld om alles op alles te zetten om te vertragen en te compliceren om zo de straf te ontwijken”, zegt ook Cliff Douglas van de American Cancer Society.

Niet op social media
In die tijd heeft de tabaksindustrie op een aantal punten winst geboekt. Zo hoeven ze niet toe te geven dat ze opzettelijk gelogen en gemanipuleerd hebben in hun advertenties en campagnes. Ze hoeven geen beelden te laten zien van de gevolgen van roken. Daarnaast hoeven ze de advertenties niet op sociale media te delen, terwijl 4 op de 10 Amerikanen daar hun nieuws vandaan halen. Sociale media waren in 2006 nog lang niet zo belangrijk als nu, en zijn dus niet in de maatregel opgenomen. “Jongeren besteden steeds minder tijd aan televisie kijken. Zij zullen dus minder van deze advertenties te zien krijgen. Dat is een gemiste kans”, aldus Robin Koval, van de anti-tabaksorganisatie Truth Initiative.

Of deze ontwikkelingen in Amerika invloed hebben op de Nederlandse strafzaak tegen de tabaksindustrie moet nog blijken.
Dit artikel afdrukken