Uitspraak van 11 jaar geleden
Deze ‘corrigerende verklaringen’ maken deel uit van een uitspraak van de rechtbank in 2006, na een rechtszaak die in 1999 begon. Na de 7 jaar durende zaak legde de rechter de straf op aan de tabaksfabrikanten vanwege een samenzwering om het Amerikaanse volk te misleiden.
Pas nu wordt de uitspraak tot uitvoering gebracht. “De tabaksfabrikanten hebben lang gediscussieerd over triviale punten, om deze statements maar liefst 11 jaar uit te stellen. Maar dat is nou eenmaal wat tabaksproducenten doen”, zegt Stan Glantz, expert in tabaks-strategieën in The Guardian. “Ze hebben de duurste advocaten ingeschakeld om alles op alles te zetten om te vertragen en te compliceren om zo de straf te ontwijken”, zegt ook Cliff Douglas van de American Cancer Society.
Niet op social media
In die tijd heeft de tabaksindustrie op een aantal punten winst geboekt. Zo hoeven ze niet toe te geven dat ze opzettelijk gelogen en gemanipuleerd hebben in hun advertenties en campagnes. Ze hoeven geen beelden te laten zien van de gevolgen van roken. Daarnaast hoeven ze de advertenties niet op sociale media te delen, terwijl 4 op de 10 Amerikanen daar hun nieuws vandaan halen. Sociale media waren in 2006 nog lang niet zo belangrijk als nu, en zijn dus niet in de maatregel opgenomen. “Jongeren besteden steeds minder tijd aan televisie kijken. Zij zullen dus minder van deze advertenties te zien krijgen. Dat is een gemiste kans”, aldus Robin Koval, van de anti-tabaksorganisatie Truth Initiative.
Of deze ontwikkelingen in Amerika invloed hebben op de Nederlandse strafzaak tegen de tabaksindustrie moet nog blijken.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Voor iedereen die dit, en vooral de tactieken en machinaties van de tabaksindustrie, interessant vindt: van de aanloop naar de rechtszaak van 1999 is een fantastisch goede film gemaakt: The Insider, met Al Pacino en Russell Crowe.
Nagelbijtend goed.
Dick, er zijn inderdaad altijd wel weer "PR"-lieden te vinden die nóg geraffineerder suikerspinnen weten te fabriceren van de canards van hun concullega's, en daarbij en passant ook nog even
- tegen betaling?! - free publicity proberen te genereren voor kleinere musea, die zich dankzij de bezuinigingen door de cultuurbarbaren van de VVD helaas tegenwoordig ook al genoodzaakt zien zich door sugar daddies te laten pr****tueren in een poging het vege lijf te redden.
Blogger 'Our sugar sweet life' beoordeelt de advertorial in de NRC: 'geen biet aan'.
De uitgever van de NRC zal van de kritiek geleerd hebben dat zo'n bijlage niet in, hooguit bij de krant in de bus kan worden gegooid.
Komt de tabaksindustrie toch mooi mee weg. Nog 50 jaar te gaan.
Ik denk dat de suikerindustrie te vroeg juicht. Het zal mij niet verbazen als suiker over 20 jaar (we hebben er dan al 10 jaar discussie opzitten) toch verslavend blijkt en er een directe relatie gelegd kan worden met obesitas/diabetes sterfgevallen en suikerconsumptie. Zoals dat met roken en longkanker ook is gegaan.
En dan (over 80 jaar pas) gewoon één - ja je leest het goed één - week wat advertenties in de krant en op tv en Kees is weer klaar.
Dick toch. Suiker is niet verslavend (= fysiologisch bewezen). We krijgen wel te veel binnen. Dat heeft ook Brouns altijd gezegd.
Ik ben benieuwd naar de argumenten waarop een rechter jou aan je plezier zou kunnen helpen.