De grote frisdrankmerken kregen de grootste daling voor hun kiezen. Denk aan Coca-Cola en Pepsi, sportdranken als Gatorade en Powerade. Ook de omzetten van ijsthee en -koffie liep een flinke deuk op.
De consumptie van water steeg juist met 29% gedurende deze periode. Dat blijkt uit de studie van de Universiteit van Californië in Berkeley, gepubliceerd in de American Journal of Public Health.

De cijfers zijn gebaseerd op wat mensen zeggen; hun werkelijke consumptie kan afwijken. Het onderzoeksteam ondervroeg de afgelopen 5 jaar jaarlijks de inwoners van steeds dezelfde wijken van Berkeley, Oakland en San Francisco. Deze twee buursteden, toen nog zonder frisdranktaks, dronken in 2017 ongeveer evenveel suikerhoudende dranken als in 2014. Dat suggereert volgens de onderzoekers dat deze veranderingen volledig zijn toe te schrijven aan de in Berkeley genomen maatregelen.
Omrijden voor frisdrank
Ook in Philadelphia werd onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de maatregel. De eerste resultaten laten zien dat zo’n lokale suikertaks werkt, maar dat inwoners hun frisdranken gedeeltelijk elders zijn gaan halen.
Philadelphia voerde begin 2017 de suikertaks in. Onderzoeker Anna Tuchman vertelt op NPR dat de verkoop van suikerhoudende dranken in Philadelphia met 46% daalde sinds de belasting van kracht werd.
Maar het lijkt erop dat inwoners naar winkels buiten de stad rijden. "We vinden een zeer grote stijging van de verkoop van frisdrank en andere belaste producten bij winkels die zich in een straal van 0 tot 4 mijl (6,5 kilometer) buiten de stad bevinden", aldus Tuchman. Die verkoop meegenomen, daalde de omzet in en rond de stad met ongeveer 20% in plaats van 46%. Het onderzoek van Tuchman en haar collega’s moet nog gepubliceerd worden.
Miljoenenlobby
Ondertussen blijkt in Philadelphia de tegenstand tegen de suikertaks niet verdwenen te zijn. Frisdrankproducenten zijn naarstig op zoek naar overheidswetgeving om de dankzij effectief lobbyen van voorstanders ingevoerde suikertaks af te schaffen.
In 2018 lobbyden voor- en tegenstanders voor $2,6 (€2,3) miljoen bij het stadhuis. Dat is 40% van de totale lobby-uitgaven om wetgeving in Philadelphia te beïnvloeden, zo blijkt uit een analyse van de lokale radio- en tvzender WHYY. In totaal gaven de 2 groepen vorig jaar $6,3 miljoen uit aan gecombineerde lobbykosten om de suikertaks.
Halverwege vorig jaar bleek ook dat de frisdrankindustrie, Big Soda, via nieuwe juridische wegen zoals lokale staatswetgeving, suikertaksen probeert te overrulen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Er moeten strengere regels komen rondom consumptie, distributie en reclame van suikerhoudende dranken, zodat Amerikaanse kinderen minder suikerhoudende frisdranken gaan drinken. Dat stellen de American Academy of Pediatrics en de American Heart Association deze week in een gezamenlijke verklaring.
De organisaties stellen voor suikertaksen in te voeren op lokaal, staats- en federaal niveau. Daarnaast moet reclame maken voor suikerhoudende frisdranken ontmoedigd worden, zoals dat ook voor roken gebeurt. Onafhankelijke, heldere voedingsinformatie en gezonde dranken (water!) als standaardkeuze presenteren zijn andere strategieën om de consumptie van suikerhoudend fris te verlagen, schrijft Treehugger.
Wat een heerlijk effectieve maatregel! Zo simpel kan het dus zijn.
In de VS is altijd het gevaar dat bedrijven als Coca-Cola en Pepsi Cola geld in verkiezingskassen gaan stoppen om zo'n tax terug te draaien. In Nederland mag dat niet, maar heeft de industrie toch een suikertax buiten het Preventieakkoord weten te houden. Blokhuis had dat graag gewild, maar de polder bleek opnieuw een effectieve hindermacht tegen effectieve maatregelen.