Internetretailer Amazon biedt sinds vorige week op 5 Amerikaanse studentencampussen de nieuwe service Instant Pickup. De dienst combineert online bestellen met het onmiddellijk in handen hebben van je aankoop, schrijft Reuters. Je hebt er alleen een Amazon-prime lidmaatschap voor nodig.

Met Instant Pickup zet Amazon een nieuwe stap om het gat met fysieke winkels te verkleinen en beter te kunnen inspelen op impulsaankopen, schrijft Reuters. Studenten op de campussen van de universiteten van Berkeley, Los Angeles, Atlanta, Columbus, Ohio en College Park, Maryland kunnen op de mobiele Amazon-app kiezen uit een honderdtal producten, van snacks en blikjes drinken tot tampons en telefoonopladers. Het personeel in de bemande uitgiftepunten legt de bestelde producten binnen 2 minuten klaar in de speciale 'pickup-kluisjes'. Een aantal producten zal standaard voorradig zijn. De bestellende student krijgt een barcode en kan daarmee zijn kluisdeurtje openen.

"Instant gratification" heet dat, en millennials kunnen niet meer zonde
In de VS konden Amazon-kopers met een Prime Now-abonnement al binnen een uur hun bestelling krijgen, of binnen een kwartier hun boodschappen ophalen via AmazonFresh Pickup. Met deze nieuwe functionaliteit komt de internetretailer in de buurt van de gemakswinkels en snackautomaten, waar je even binnen wipt als je zin hebt in een tussendoortje of je pen leeg is. "Instant gratification" heet dat, en millennials kunnen niet meer zonder.

Maar in dit hele verhaal zien we twee dingen over het hoofd, schrijft The New Food Economy. Ten eerste, dat zo'n systeem van instant gratification natuurlijk al lang bestaat, in de vorm van de aloude snackautomaat. Nota bene, in de klassieke warme dingenautomaat op het station Zwolle, waar ooit dienstplichtige soldaten onderweg wat te eten uit haalden, liggen nu spulletjes van de Hema voor het grijpen.
Amazon slaagt er in, met de "ademloze retoriek van de tech-industrie" iets bestaands als nieuw en disruptief te presenteren. Met andere woorden. Instant Pickup zou "een briljant stukje marketing" zijn. Een manier om universiteiten "te lokken met de belofte van gestroomlijnde gemaksoperaties" waarmee Amazon een nieuwe generatie gebruikers binnenhaalt. De data - over wat de studenten kopen en hoe veel - die de operatie oplevert, zijn waardevol "zelfs als het bedrijf op de winkels geld toelegt".

En hoe moet het met de arme student, die zich geen Prime kan veroorloven ($50 per jaar)? Die valt buiten de boot. Amazon duwde eerste de gewone en nu de gemakswinkels uit de markt. Dat kan het bedrijf zelfs doen, terwijl het er op toelegt. Forbes voorspelt dan ook een prima toekomst voor Prime, je toegangskaartje tot het winkelen van morgen.
Dit artikel afdrukken