Niet meer met 1 druk op de knop producten bij Amazon bestellen. De Amerikaanse online retailer stopt met onmiddellijke ingang wereldwijd met de verkoop van de aan het internet gekoppelde 'Dash-buttons'. Klanten gebruiken andere manieren om alledaagse producten als wc-papier en koffiebonen te kopen, schrijft de BBC. Wat tot voor kort nieuw was, is nu alweer oudbakken.
Begin dit jaar oordeelde een Duitse rechtbank dat Amazon moest stoppen met de Dash-knoppen in Duitsland. Volgens de rechter was de bestelknop in strijd met de regels rond internetverkoop, omdat bij aankoop door een druk op de knop geen prijs of specificatie beschikbaar was.
Volgens Amazon staat het oordeel van de Duitse rechtbank los van het besluit om met de bestelknoppen te stoppen. "We zetten de beroepszaak tegen het oordeel van het Hoger Regionaal Hof door omdat we het anti-innovatief en fout vinden," aldus Amazon-manager Tim Freystedt in Zeit.
Waarom Amazon dan wel stopt met de fysieke bestelknoppen? De Dash-buttons zijn achterhaald en overbodig. Ze zijn ingehaald door de ontwikkelingen in de online wereld. Klanten nemen een abonnement op bepaalde artikelen of regelen automatische herbestellingen. De online retailer laat de hardware voor wat het is en concentreert zich in de toekomst op gerelateerde digitale diensten. Zoals virtuele Dash-buttons en winkelen via spraakgestuurde luidsprekers.
De Dash-buttons die mensen al in huis hebben, blijven functioneel, aldus Freystedt. De knoppen waren te koop in de VS, Duitsland, Japan, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Frankrijk.
Dit artikel afdrukken
Volgens Amazon staat het oordeel van de Duitse rechtbank los van het besluit om met de bestelknoppen te stoppen. "We zetten de beroepszaak tegen het oordeel van het Hoger Regionaal Hof door omdat we het anti-innovatief en fout vinden," aldus Amazon-manager Tim Freystedt in Zeit.
Waarom Amazon dan wel stopt met de fysieke bestelknoppen? De Dash-buttons zijn achterhaald en overbodig. Ze zijn ingehaald door de ontwikkelingen in de online wereld. Klanten nemen een abonnement op bepaalde artikelen of regelen automatische herbestellingen. De online retailer laat de hardware voor wat het is en concentreert zich in de toekomst op gerelateerde digitale diensten. Zoals virtuele Dash-buttons en winkelen via spraakgestuurde luidsprekers.
De Dash-buttons die mensen al in huis hebben, blijven functioneel, aldus Freystedt. De knoppen waren te koop in de VS, Duitsland, Japan, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Frankrijk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook