Amazon is geen bedreiging voor Nederlandse supermarkten. Dat voorspelt ING. Ons land is te klein, de concurrentie te groot en het supermarktlandschap te vol. Er is wel een maar: supermarkten moeten hun eigen online-kanaal en bezorgdiensten op orde hebben.
De oplettende lezer zal het misschien zijn opgevallen. In het artikel over de oplopende betaaltermijnen die supers er op na blijken te houden, verzuchtte een leverancier: "Het is wachten tot Amazon de boel openbreekt". De dreiging van de online retailer hangt supermarkten als een zwaard van Damocles boven het hoofd. Een aantal Europese supers, verenigd in inkooporganisatie Agecore, gebruikt het 'A'-argument zelfs expliciet in de momenteel spelende strijd met merkleverancier Nestlé.
Kans klein
Volgens het Economisch Bureau van ING zal het zo'n vaart niet lopen in ons land. "De kans dat buitenlandse internetconglomeraten, zoals het Amerikaanse Amazon, ons supermarktlandschap zullen ontwrichten is klein. De concurrentie en de toetredingsdrempels zijn te hoog voor grootschalige concurrentie", vat het FD de vandaag verschenen themavisie samen.
Het Nederlandse supermarktlandschap kenmerkt zich door lage marges, hoge concurrentie, een complex distributienetwerk en hoge kosten voor thuisbezorging van boodschappen. Bovendien hebben de Nederlandse supers door hun eigen bestel- en bezorgdiensten in te richten "relatief goede beschermingsmuren" tegen nieuwkomers gebouwd. “In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen", zegt Sectorbanker Trade & Retail Dirk Mulder. De kans dat platformbedrijven als Amazon bereid zijn ondanks de drempels de markt open te breken is klein, denkt ING. Maar áls Amazon de stap desondanks waagt, zijn de risico's groot.
Niet overtuigend
ING onderkent niettemin een belangrijk risico. Als platformbedrijven strategisch kiezen voor de verkoop van alleen producten met een hoge marge, zullen ze de marge- en prijsstrategieën van supermarkten uithalen. Verdere groei van online boodschappen doen versterkt die trend, met als gevolg dat het draagvlak voor fysieke winkels krimpt. En, zegt ING, de onderhandelingspositie van de supermarkten richting leveranciers wordt minder sterk, als die leveranciers ook via het platform een relevant afzetkanaal hebben. Voor grote Amerikaanse leveranciers is dat reden om hun samenwerking met Amazon te intensiveren.
Wat raadt ING de Nederlandse supermarkten aan? Het aloude gezegde: voorkomen is beter dan genezen. Investeer, en blijf investeren en innoveren, in een eigen platform. "Ook als dat ten koste gaat van de omzet in fysieke winkels". Een toekomst als platformeigenaar of -partner dus.
De argumentatie van ING overtuigt maar ten dele. Het kan ook gelezen worden als een advies aan Amazon hoe het bedrijf via een eerste slag de boel rustig uit kan roken om uiteindelijk te winnen.
Dit artikel afdrukken
Kans klein
Volgens het Economisch Bureau van ING zal het zo'n vaart niet lopen in ons land. "De kans dat buitenlandse internetconglomeraten, zoals het Amerikaanse Amazon, ons supermarktlandschap zullen ontwrichten is klein. De concurrentie en de toetredingsdrempels zijn te hoog voor grootschalige concurrentie", vat het FD de vandaag verschenen themavisie samen.
Het Nederlandse supermarktlandschap kenmerkt zich door lage marges, hoge concurrentie, een complex distributienetwerk en hoge kosten voor thuisbezorging van boodschappen. Bovendien hebben de Nederlandse supers door hun eigen bestel- en bezorgdiensten in te richten "relatief goede beschermingsmuren" tegen nieuwkomers gebouwd. “In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen", zegt Sectorbanker Trade & Retail Dirk Mulder. De kans dat platformbedrijven als Amazon bereid zijn ondanks de drempels de markt open te breken is klein, denkt ING. Maar áls Amazon de stap desondanks waagt, zijn de risico's groot.
Niet overtuigend
ING onderkent niettemin een belangrijk risico. Als platformbedrijven strategisch kiezen voor de verkoop van alleen producten met een hoge marge, zullen ze de marge- en prijsstrategieën van supermarkten uithalen. Verdere groei van online boodschappen doen versterkt die trend, met als gevolg dat het draagvlak voor fysieke winkels krimpt. En, zegt ING, de onderhandelingspositie van de supermarkten richting leveranciers wordt minder sterk, als die leveranciers ook via het platform een relevant afzetkanaal hebben. Voor grote Amerikaanse leveranciers is dat reden om hun samenwerking met Amazon te intensiveren.
Wat raadt ING de Nederlandse supermarkten aan? Het aloude gezegde: voorkomen is beter dan genezen. Investeer, en blijf investeren en innoveren, in een eigen platform. "Ook als dat ten koste gaat van de omzet in fysieke winkels". Een toekomst als platformeigenaar of -partner dus.
De argumentatie van ING overtuigt maar ten dele. Het kan ook gelezen worden als een advies aan Amazon hoe het bedrijf via een eerste slag de boel rustig uit kan roken om uiteindelijk te winnen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Apart verhaal en kijk op de zaak. Ik zie het net even anders: degene die het beste logistieke apparaat heeft, gaat er met de business en winst vandoor. Consumenten maakt het niet wíe het brengt als het maar zoveel mogelijk tegelijk op hetzelfde moment is. Een omgekeerd one stop shopping==> one stop delivery. De kwaliteit van het logistieke systeem overstijgt enig moment de te leveren producten.
Zelden zo'n warrig advies gelezen.