Internetreus Amazon zou een compleet nieuwe supermarkt aan het ontwikkelen zijn. De bezoeker pakt zijn versproducten zelf, terwijl via de app bestelde houdbaarheidsartikelen ondertussen bij elkaar gezocht worden in het magazijn. Dat meldt The New York Times op basis van anonieme bronnen.

De hybride winkelformule zou voorzien in een ruimte waar klanten hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen en waar bezorgers pakketjes kunnen afleveren.

Het wordt dus een pick-up point waar de consument meteen vers kan meenemen, c.q. een verswinkel waar je je bestellingen laat afleveren.

Het idee zingt al een tijdje rond bij Amazon. Enkele jaren geleden stuurde het bedrijf al een memo rond met een soortgelijk idee. Kort daarna kocht de internetgigant supermarktketen Whole Foods Market. Inmiddels biedt Amazon ook vers voedsel aan.

ING waarschuwde supermarkten vorig jaar voor de interesse van platformbedrijven als Amazon in de boodschappenmarkt. Al ziet de bank geen grote bedreigingen voor de Nederlandse markt. Met een totale waarde van $700 miljard is de Amerikaanse supermarktindustrie een aantrekkelijke markt voor de onderneming.

Het is nog niet duidelijk hoe concreet de plannen van Amazon voor deze nieuwe winkelformule zijn. Amazon wilde er tegenover de New York Times niet nader over uitweiden.

Alvast een logisch schot voor de boeg, voor onze rekening natuurlijk. Omdat vers gebonden is aan houdbaarheid en veelal gekoeld moet worden vervoerd, heeft het logistiek verreweg de voorkeur als de klant het zelf komt ophalen. Het ziet ernaar uit dat Amazon van dat probleem een kans heeft weten te maken. Vers geniet een toenemende populariteit onder consumenten. Dat kopen ze vaak dagelijks als kant-en-klaar gemaksproduct in buurtwinkel-achtige formules zoals in Nederland de nieuwe Coop-winkels en Spar City. Laat afhaalbaar houdbaar komen naar die plek en die gaat als een magneet functioneren voor mensen die vers willen kopen en hun loopje meteen nuttig willen maken. Zo kan Amazon met relatief kleine buurtwinkels grote groepen stedelijke consumenten bedienen, misschien in combinatie met vindingen als weglopen zonder af te rekenen. Of dat het concept gaat worden, zal de toekomst leren.
Dit artikel afdrukken