Onder de naam ‘Aplenty’ ligt er een nieuw levensmiddelenhuismerk in het schap bij online retailer Amazon. Daarmee zet het Amerikaanse bedrijf zijn ambities in de foodretail opnieuw kracht bij, schrijft RetailDetail.

Pitabroodjes, chips, crackers, koekjes en mosterd kregen de primeur. Amazon heeft de ambitie om enkele honderden producten onder Aplenty in het schap te leggen, zowel in de fysieke Amazon winkels als online. Het gaat onder meer om snoepgoed, bakproducten, diepvries, specerijen, bakmixen en zoute snacks.

Volgens Amazon zijn de producten ontwikkeld volgens de hoogste normen, met kwalitatief hoogwaardige ingrediënten en zonder kunstmatige smaakstoffen, synthetische kleurstoffen en high fructose corn syrup (HFCS, maissuiker). Mochten klanten niet tevreden zijn over de kwaliteit van een huismerkproduct, krijgen ze hun geld terug, schrijft Supermarket News.

Aplenty komt naast de al bestaande merken ‘Happy Belly’, ‘Amazon Fresh’, ‘Amazon Kitchen’ en ‘By Amazon’. Zo bouwt Amazon gestaag aan zijn portefeuille eigen merken om marktaandeel en winst te maximaliseren. Amazon is niet de enige, ook andere Amerikaanse supermarktketens zoals Kroger zijn bezig met een inhaalslag op het gebied van private labels (de Engelse naam voor huismerken), schrijft Distrifood. Op huismerken kunnen supermarkten een betere marge behalen dan op bekende merken die overal te koop zijn.

In 2020 steeg het marktaandeel van huismerken tot 20% van de producten in de Amerikaanse supermarktschappen, volgens cijfers van marktonderzoeksbureau IRI.
RetailDetail - Amazon lanceert nieuw food-huismerk
  • Deel
Druk af