Bladerend op de website van Kraft/Cadbury word je heel warm van binnen. Ik citeer: "We listen, we watch and we learn. (...) We make delicious foods you can feel good about. (...) We believe we can make a delicious difference, everywhere. We’re constantly looking for fresh ideas to improve our workplace, our partnerships, our communities and our world. (...) We understand that actions speak louder than words, so at Kraft Foods: We inspire trust. (...) We are open and inclusive. We tell it like it is. We lead from the head and the heart.."

Kraft, kortom, zegt waar het op staat. Toen het recent Cadbury over wilde nemen beloofde het "in een positie te zijn om de [Cadbury-]fabriek [bij Bristol] open te houden en zo Britse productiebanen te behouden.’" Het zeggen waar het op staat van deze week: "Kraft heeft dinsdag bekendgemaakt de Cadbury-fabriek in de buurt van Bristol toch te gaan sluiten."

Het verantwoordelijk-heerlijks van Kraft/Cadbury Bristol waarmee onze planeet en zijn leefgemeenschappen gediend worden, komt binnenkort uit Polen, "omdat de plannen om defabriek te sluiten en de productie te verplaatsen, al dusdanig ver zijn gevorderd dat het ‘onrealistisch’ is om deze terug te draaien."

Vroeger hadden multionals geen websites vol moreel verheven uitspraken. Die moeten ze ook niet maken, want een multinational is helemaal niet moreel verheven. Die moet geld verdienen voor zijn aandeelhouders. In reclame mag je liegen, maar op bedrijfsniveau moet je ECHT zeggen waar het op staat. Bijvoorbeeld: "Wij streven naar een goede verhouding tussen ons bedrijfsbelang en dat van onze werknemers, klanten en de leefomgeving". Dan zeg je iets aardigs, zonder echt iets te beloven.
Dit artikel afdrukken