Dat verwachten zowel marktonderzoeker Canadean als Innova. De terugloop in verkoop van dierlijke melk zal vooral in Noord-Amerika merkbaar zijn. Als gevolg van gezondheidstrends die minder melk aanbevelen, zal de Amerikaans markt met twee miljard liter krimpen.

Suggestie gezondheidsvoordeel
Momenteel is 6% van de nieuwe introducties van zuivelproducten gebaseerd op alternatieve bronnen van melk. Zestig procent hiervan is sojamelk, 28% amandelmelk. Innova noemt de markt voor plantaardige melkvarianten 'booming' nu de verkoop via de grote retail op gang is gekomen.
Circa 90% van de nieuwe producten maakt gebruik van een voedingsclaim die een gezondheidsvoordeel suggereert. De meest gebruikte term is ‘lactose-vrij’. Daarna volgen de claims ‘natuurlijk’ of ‘zonder toevoegingen of conserveringsmiddelen'.

Leefstijl
Het ontbijt is traditioneel gezien een maaltijd waarbij mensen melk drinken, maar Canadean verwacht dat minder mensen thuis blijven ontbijten. Abigail Kendall van Canadean legt uit: “Consumenten gaan hoe langer hoe meer over naar on-the-go ontbijt, waardoor melk minder een product wordt om de dag mee te starten. Verder worden de vermeende gezondheidsvoordelen van melk, zoals hoge gehaltes eiwit en calcium, steeds meer overschaduwd door de zorg dat het veel vet bevat.” Lu Ann Williams van Innova meldt daarnaast dat consumenten steeds meer interesse hebben in producten die vrij zijn van zuivel of lactose. Dit geldt niet meer alleen als er sprake is van een intolerantie. Voor een groeiend aantal mensen is het een leefstijl.

In groei-economieën zoals Chili neemt daarentegen de populariteit van melk juist toe. Dat blijkt het gevolg van programma’s voor schoolmelk.

'Mensen houden van hip en nieuw'
“Alternatieven voor melk, zoals sojamelk, zien mensen steeds meer als een hippe en gezonde drank,” zegt Kendall. “Consumenten houden van innovatie in hun drank en dit is te vinden in nieuwe categorieën melk die aantrekkelijker zijn dan de ouderwetse dierlijke melkproducten.” Ook in andere dranken, zoals koffie, kiezen consumenten steeds vaker voor alternatieve melkproducten.

Fotocredits: TetraPak
Dit artikel afdrukken