In Duitsland ontstond vorige maand een relletje omdat premier Hannelore Kraft (SPD) van de deelstaat Nordrein-Westfalen alleen nog kraanwater aan haar bezoek schenkt. Dat is immers verstandig en gezond. Er zijn geen verpakkingen en geen vrachtwagens nodig om het in onze mond te krijgen. De druk op de leidingen zorgt CO2 neutraal voor het vervoer. En in water zit geen suiker zoals in frisdrank.

De Christen-democratische leden van het parlement vonden hun socialistische regeringsvoorzitter te ver gaan en stuurden haar flessen mineraalwater. De president weigerde de flessen en schonk ze aan de voedselbank.

Kraanwatermarketing wordt voornamelijk gedaan door dit soort symbolische politieke daden en NGO's.

2013: 375% hogere stijging consumptie kraan- versus verpakt water
Afgelopen week werd duidelijk dat zulke marketing weleens prima zou kunnen werken. Op basis van een berekening die uitgaat van onze gemiddelde consumptie van 2,1 liter vocht per dag, werd vastgesteld dat Nederland afgelopen jaar per hoofd van de bevolking 3 liter water meer heeft gedronken dan in eerdere jaren.

De verkoop van bron- en mineraalwater steeg ook, maar lang niet zoveel. In 2009 dronk Nederland volgens het CBS 21,9 liter verpakt water. Afgelopen jaar was dat 22 liter volgens de Nederlandse vereniging Frisdranken, Water, Sappen (FWS). In 2012 was het jaarlitrage ten opzicht van 2009 gedaald tot 21,2 liter. In 2013 pakte de consumptie van flessenwater weer op en steeg die met 0,8 liter.

Dat betekent dat onze kraanwaterconsumptie maar liefst 375% steeg ten opzichte van de consumptiestijging van flessenwater. Niettemin blijken er geen kostbare marketingcampagnes zoals die van de frisdrankenindustrie - die ook hun flessenwater klassiek promoten - voor nodig te zijn. Kleine relletjes in de media zijn kennelijk veel leukere communicatie om mensen de weg naar de kraan te laten vinden.

Fotocredits: Pour, final gather
Dit artikel afdrukken