Twee marketingexperts van Insead onderzochten of fans van 'verliezers' meer chips naar binnen werken en fans van 'winnaars' aan de worteltjes gaan. Ze richtten zich eerst op de Amerikaanse Super Bowl: TV-kijkende fans hielden bij wat ze aten op de dag van de wedstrijd en de maandag en dinsdag daarna. Conclusie: verliezende fans aten de volgende dag 16% meer verzadigde vetten en 10% meer calorieën dan normaal, terwijl winnende fans inderdaad 9% minder verzadigde vetten en 5% minder calorieën aten. In steden was het nog extremer en liep de extra vet- en calorie-inname zelfs op tot 28%, terwijl winnende fans maar liefst 16% minder aten. Op dinsdag was het eetpatroon weer normaal.

Daarna gingen Yann Cornil en Pierre Chandon met Franse supporters aan de slag. Zij moesten eerst een korte tekst schrijven over hun favoriete sporter, de helft over een verlies en de andere helft over een winstpartij. Daarna mochten ze chips, chocoladebonbons, rozijnen of kerstomaatjes eten. Degenen die een verlies hadden moeten beschrijven, aten alle bonbons op.

Een volgende groep proefpersonen kreeg een stukje uit één van drie befaamde voetbalwedstrijden te zien (de finale EK 2000, Frankrijk-Italië gewonnen door Frankijk, finale WK 2006, zelfde landen, Frankrijk verliezer, of een wedstrijd tussen twee Belgische teams). De helft van deze groep moest de belangrijkste waarden uit hun leven opschrijven, de andere helft de kenmerken van een stoel. Daarna kregen ze foto's te zien van dezelfde voedingsmiddelen als in het vorige experiment en moesten ze aangeven waar ze de meeste zin in hadden. En ja, in lijn met de verwachting kozen de verliezende finalekijkers voor de chips en bonbons - behalve als zij zojuist hadden nagedacht over de belangrijkste waarden in hun leven.
Belangrijk nieuws? Het is in ieder geval geruststellend bewijs dat er zelfs voor een supporter belangrijkere dingen in het leven zijn dan voetbal, schrijft Le Figaro.
Dit artikel afdrukken