Drie op de tien Nederlanders zijn bereid hun boodschappen rechtstreeks bij de producenten te bestellen en de supermarkt over te slaan. Als de direct bestelde producten goedkoper of 'beter' zijn, loopt dat zelfs op naar de helft van de consumenten.
Dat zegt ABN AMRO op basis van marktonderzoek onder consumenten.
Online direct-to-consumer-verkopen (D2C) bedroegen in 2018 €80 miljoen, "een fractie" van de €1,48 miljard die Nederlandse consumenten uitgeven aan online boodschappen. Toch is het een aantrekkelijk kanaal. Producenten kunnen via direct digitaal contact meer te weten komen over het koopgedrag en wensen van de consument dan ze nu via de supermarkten gedeeld krijgen. Ze kunnen op basis van die klantendata hun assortiment en merkbeleving verbeteren. Ook biedt het D2C-kanaal kleinere producenten meer mogelijkheden om zich bij potentiële klanten in de kijker te spelen.
Op grond van het onderzoek verwacht ABN AMRO dat "steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen." Twee grote obstakels voor een succesvol D2C-model blijven de logistiek en the last mile. Vrij vertaald staat die vakterm - 'het laatste stukje' - voor de vraag hoe een leverancier de boodschappen uit het distributiecentrum betaalbaar bij de consument thuisbezorgd krijgt.
In de supermarkt pakt de consument zelf wat hij wil kopen uit de schappen en zorgt hij er zelf voor dat de boodschappen thuis komen. Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO ziet de oplossing hiervoor in gesloten ketens: "producenten die de handen ineenslaan en een succesvol platform oprichten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument. Zo kunnen zij de kosten voor logistiek, distributiecentra en marketing delen en kan de consument kiezen uit een volwaardig aanbod." Op die manier werkt bijvoorbeeld de jonge online supermarkt Crisp. Niettemin noemt de bank het pad om het laatste stukje te overbruggen een 'bumpy road'.
Producenten kunnen ook kiezen voor langdurige strategische samenwerkingsverbanden met supermarkten. Ook die willen zich immers onderscheiden. Morren: "We verwachten daarom dat er steeds meer gesloten ketens ontstaan waarin supermarkten, producenten en boeren nauwer en exclusiever samenwerken en onderscheidende producten ontwikkelen.”
Insights ABN AMRO - Producent zoek korte route naar consument, maar treft rocky road - Insights
Dat zegt ABN AMRO op basis van marktonderzoek onder consumenten.
Online direct-to-consumer-verkopen (D2C) bedroegen in 2018 €80 miljoen, "een fractie" van de €1,48 miljard die Nederlandse consumenten uitgeven aan online boodschappen. Toch is het een aantrekkelijk kanaal. Producenten kunnen via direct digitaal contact meer te weten komen over het koopgedrag en wensen van de consument dan ze nu via de supermarkten gedeeld krijgen. Ze kunnen op basis van die klantendata hun assortiment en merkbeleving verbeteren. Ook biedt het D2C-kanaal kleinere producenten meer mogelijkheden om zich bij potentiële klanten in de kijker te spelen.
Op grond van het onderzoek verwacht ABN AMRO dat "steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen." Twee grote obstakels voor een succesvol D2C-model blijven de logistiek en the last mile. Vrij vertaald staat die vakterm - 'het laatste stukje' - voor de vraag hoe een leverancier de boodschappen uit het distributiecentrum betaalbaar bij de consument thuisbezorgd krijgt.
In de supermarkt pakt de consument zelf wat hij wil kopen uit de schappen en zorgt hij er zelf voor dat de boodschappen thuis komen. Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO ziet de oplossing hiervoor in gesloten ketens: "producenten die de handen ineenslaan en een succesvol platform oprichten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument. Zo kunnen zij de kosten voor logistiek, distributiecentra en marketing delen en kan de consument kiezen uit een volwaardig aanbod." Op die manier werkt bijvoorbeeld de jonge online supermarkt Crisp. Niettemin noemt de bank het pad om het laatste stukje te overbruggen een 'bumpy road'.
Producenten kunnen ook kiezen voor langdurige strategische samenwerkingsverbanden met supermarkten. Ook die willen zich immers onderscheiden. Morren: "We verwachten daarom dat er steeds meer gesloten ketens ontstaan waarin supermarkten, producenten en boeren nauwer en exclusiever samenwerken en onderscheidende producten ontwikkelen.”
Ik ben bereid, doe het al, om alles wat goedkoper is her en der online te bestellen, behalve mijn dagelijkse (verse) boodschappen, tenzij het goed houdbaar is, zoals koffie en thee oa.