Haal je het snoep weg bij de kassa, dan wordt er ook daadwerkelijk minder van verkocht. Hoeveel minder, onderzocht de Universiteit van Cambridge.

Het weghalen van ongezonde verleidingen bij de kassa’s leidde tot 17% minder verkopen. Wie even ‘on the go’ wat wil eten, koopt bij afwezigheid van snoep en snacks bij de kassa zelfs 76% minder.

“Veel snacks die aan de kassa gekocht worden zijn ongeplande impulsaankopen en de keuze is vaak alleen snoep, chocolade of chips”, zegt onderzoeker Jean Adams.

Tussen 2013 en 2017 hebben 6 supermarktketens in Groot-Brittannië, waaronder Lidl, Aldi en Tesco, hun 'snoepkassa's' aangepakt. De onderzoekers hebben vervolgens gekeken hoeveel de totale aanschaf van ongezonde producten als snoep, chocolade en chips is gedaald. Het onderzoek omvatte de aankoopdata van 30.000 Britse huishoudens.

Volgens Adams mogen de uitkomsten dan voor de hand liggen, ze zijn belangrijk voor het maken van overheidsbeleid om gezonde gewoontes te stimuleren. Duidelijke regelgeving kan een groot effect hebben, ook in Nederland, waar al jaren veel te doen is over de ongezonde producten die bij de kassa’s liggen. Gezondere alternatieven worden maar mondjesmaat aangeboden.
AD - We kopen veel minder snoep als het niet bij de kassa ligt
Reageer
  • Deel
Druk af