De ambities van Dirk zijn wel érg ambitieus. Topman Marcel Huizing wil op eigen kracht groeien door meer klanten in de bestaande winkels te lokken met lage prijzen en een aantrekkelijk assortiment. Ook zullen er nieuwe winkels geopend moeten worden. En daar begint het al lastig te worden. Er zijn nog maar weinig supermarktlocaties over in de markt terwijl er behoorlijk wat kapers op de kust zijn. En ze hebben allemaal uitstekende vastgoed-acquisiteurs.

Natuurlijk heeft de overheid ambitie om zo'n 100.000 woningen per jaar bij te bouwen, maar de vraag is of Dirk in nieuw te bouwen wijken zijn fair share ver boven het huidige zal kunnen vergroten. Het zou namelijk betekenen dat lokale overheden een preferente gunning aan Dirk-winkels moeten geven.

Meer klanten trekken in bestaande Dirk-winkels is een mooi streven, maar dat is de afgelopen jaren niet gelukt. Sterker nog, het marktaandeel is afgenomen.

Qua inkoopkracht en dus prijsniveau zal Dirk er vermoedelijk niet erg op vooruit gaan. Dat is het gevolg van de onzekerheid die na de fusie van PLUS en COOP binnen de inkoopcombinatie Superunie is ontstaan.

Over dit soort combinaties gesproken… Misschien is een combinatie van Dirk, Vomar en Nettorama wel het recept voor groei. Dat zou ik dan doen onder het merk Vomar. Die formule is namelijk al voor het vijfde jaar op rij snelst groeiende supermarkt.

Maar wellicht kunnen de hoge inflatie en economische crisis Dirk wind in de rug geven omdat de markt behoefte heeft aan lage prijzen. Een interessant weetje daarbij is dan weer wel dat klanten pas een jaar na het begin van een economische crisis overstappen van dure full service naar discountformules. Het wordt dus wel even wachten. Mocht het lukken, dan zit er ook een omgekeerd voordeel aan. De ervaring leert immers is dat klanten nog eens een jaar wachten met overstappen van discount naar full service als de crisis afgelopen is.
Dit artikel afdrukken