Unilever zit even in een dip. RetailDetail zet de oorzaken netjes op een rij. Het bedrijf had in het derde kwartaal te maken met
- deflatie in Europa
- negatieve wisselkoerseffecten
- een sterk afnemende vraag in groeimarkt China
- een zwakkere groei in opkomende markten

Die 4 oorzaken duwden de kwartaalomzet 2% omlaag tot 12,2 miljard euro. Wie echter het negatieve effect van de wisselkoersen even vergeet, ziet een onderliggende groei van 2,1%. Maar zelfs dat maakt Unilever niet blij. De afgelopen 5 jaar deed het bedrijf het beter. Bovendien is er voornamelijk groei gerealiseerd door prijsverhoging en niet meer volume gemaakt.

De pijn zit in voedingsmiddelen en Europa
De klad zit voornamelijk in de voedingsmiddelenpoot. Daar zorgde met name margarine voor een omzetdaling met bijna 1%. Ook de ijsjes deden het niet goed. Ze verloren 1,1%. De care-poot (persoonlijke hygiene & verzorging en wasmiddelen) groeide wereldwijd.
Bekeken naar regio's laat Europa een forse daling zien van 4,3%. In Azië groeide Unilever met 3,1%. De Amerika's gingen er zelfs met 6,8% op vooruit.

In een 'perfect storm', maar 'beter dan de concurrentie'
Financieel directeur Jean-Marc Huët zegt dat op dit moment Unilever alle mogelijke tegenslag tegelijk te verwerken heeft. "De resultaten voldoen niet aan onze verwachtingen. De vertraging is sterker dan we aan het begin van het jaar voorzagen. Dat is zo in China en in Zuidoost-Azië, terwijl we ook last hebben van de onrust in het Midden-Oosten en in Rusland."

In Europa ziet hij deflatie in vooral Groot-Brittannië en Frankrijk. "Op termijn zien we duidelijk kansen voor structurele groei, maar nu zitten we in een perfect storm", zegt Huët. Alles zit even tegen. Bestuursvoorzitter Paul Polman benadrukt evenwel dat Unilever het met zijn onderliggende groei van 3,2% over de eerste drie kwartalen nog altijd beter doet dan de concurrentie.

Fotocredits: Unilever Ivoorkust, abdallahh
Dit artikel afdrukken