Een 'gemiddeld' boodschappenmandje met 55 producten is in de supermarkt het afgelopen jaar 18,5% duurder geworden. Een gemiddeld gezin van 4 personen moet op jaarbasis €1.500 extra ophoesten. Bovenop de €7.000 à €8.000 die dat gemiddelde gezin toch al uitgaf aan boodschappen, volgens GfK.

Niet alles is duurder geworden: chocola, bananen en schoonmaakartikelen bleven min of meer gelijk, maar pasta, keukenpapier en brood stegen meer in prijs dan gemiddeld. Toch blijven consumenten kopen en daalt de consumptie niet. Dat komt, volgens een ING-analist, doordat mensen nu het geld uitgeven dat ze tijdens de lockdowns niet uit kónden geven. Als dat op is, is het straks natuurlijk gebeurd. En dat al helemaal als we er ook de energierekening bij optellen die nog veel sterker stijgt.

Een rondje langs bedrijven door het FD maakt duidelijk dat beursgenoteerde én kleine bedrijven zich voorbereiden op krimp doordat consumenten als gevolg van de ongekende inflatie minder gaan uitgeven. Dat leidt al meteen tot een nieuw aanbod. Meubelmaker Table du Sud maakt minder tafels van eikenhout. Te duur. Schoolkantinecateraar FHC Formulebeheer haalt zalm en rundvlees van het menu. Te duur. Luxesportschoolketen Health City verzint nieuwe abonnementen. "Mensen die minder vaak sporten, betalen dan minder."
Reageer
  • Deel
Druk af