Dat is de oplossing voor de glasbouwcrisis, denkt Ruud Huirne van de Rabobank.
De NOS besteedt aandacht aan de toenemende faillissementen in de Nederlandse glastuinbouw. Die verkeert al jaren in de problemen. Dat wordt nu ook door de grootste financier, Rabobank, erkend.
"We zien steeds meer tuinders die de rente en aflossing niet kunnen betalen", zegt Ruud Huirne, directeur Food en Agri bij de Rabobank.
Volgens Huirne is het tijd voor een nieuw verdienmodel. Het roer moet om bij de tuinders, die 'te weinig nadenken over wat ze produceren' en daar ook nog eens teveel van maken. Telers verbouwen paprika's en blijven dat doen, ook al is er niet altijd vraag naar. Voor sommige producten is de markt verzadigd, hetgeen tot prijsdruk leidt. Dat toonde ook de Ruslandcrisis aan, die de prijzen nog eens extra onder druk zette. "Wat je nu ziet, is dat de prijzen te laag zijn, waardoor telers in de financiële problemen komen."
Huirne ziet wel een oplossing: "We produceren voor een deel de verkeerde dingen, daar moeten we wat aan doen." Telers moeten beter naar de consument luisteren. Kijk maar naar de snoeptomaatjes. "Die zijn geliefd bij de consument. Zorg dat daar dan meer van komt en schroef de productie van die grote trostomaten terug. Oftewel, let meer op de markt."
Het lijkt er op dat Rabobank dan toch begint in te zien dat het anders moet in een sector waar telers en geldverstrekker elkaar al jarenlang in de houdgreep hebben.
De glastuinbouwsector zit ondertussen niet stil en werkt aan een andere aanpak. "We moeten tot een meer vraaggestuurde productie komen. Daarnaast werken we aan marktinnovatie, dus nieuwe producten en concepten, en aan het merkenbeleid van Nederlandse producten. Dat houdt in dat tomaten niet meer anoniem in het schap liggen, maar dat de herkomst wordt vermeld en specificaties zoals duurzame teelt," zegt Nico van Ruiten van LTO Glaskracht bij de NOS. Of dat helpt als je ook weer allemaal teveel trostomaatjes gaat maken? Van zowel een sectorbestuurder als een directeur Food en Agri mag wel wat meer verwacht worden dan 'allemaal aan de snoeptomaatjes'. Voor je het weet, is ook die markt overvoerd.
Olaf van Kooten
In tuinbouwvakblad Onder glas kwam onlangs tuinbouwprofessor en Foodlogcommentator Olaf van Kooten met een ontboezeming. Tuinders moesten internationaliseren, vond destijds Rabobank. Toen hij voorstelde dat de tuinders dan ook echt naar bijvoorbeeld China moesten verhuizen om de markt daar te snappen, bleek dat weer niet de bedoeling. Rabobank vroeg hem vriendelijk iets anders te schrijven. Volgens Van Kooten kun je vanuit Nederland niet de internationale markt voeden. Dat leidt immers altijd tot overproductie. Over zijn reactie op het verzoek zijn advies toch anders te schrijven, zegt hij: "Ik heb maar niet geantwoord."
Fotocredits: 'Cherry tomatoes', Robert Couse-Baker
Dit artikel afdrukken
"We zien steeds meer tuinders die de rente en aflossing niet kunnen betalen", zegt Ruud Huirne, directeur Food en Agri bij de Rabobank.
Van zowel een sectorbestuurder als een directeur Food en Agri mag wel wat meer verwacht worden dan 'allemaal aan de snoeptomaatjes'. Voor je het weet, is ook die markt overvoerd'We produceren de verkeerde dingen'
Volgens Huirne is het tijd voor een nieuw verdienmodel. Het roer moet om bij de tuinders, die 'te weinig nadenken over wat ze produceren' en daar ook nog eens teveel van maken. Telers verbouwen paprika's en blijven dat doen, ook al is er niet altijd vraag naar. Voor sommige producten is de markt verzadigd, hetgeen tot prijsdruk leidt. Dat toonde ook de Ruslandcrisis aan, die de prijzen nog eens extra onder druk zette. "Wat je nu ziet, is dat de prijzen te laag zijn, waardoor telers in de financiële problemen komen."
Huirne ziet wel een oplossing: "We produceren voor een deel de verkeerde dingen, daar moeten we wat aan doen." Telers moeten beter naar de consument luisteren. Kijk maar naar de snoeptomaatjes. "Die zijn geliefd bij de consument. Zorg dat daar dan meer van komt en schroef de productie van die grote trostomaten terug. Oftewel, let meer op de markt."
Toen hij voorstelde dat de tuinders dan ook echt naar bijvoorbeeld China moesten verhuizen om de markt daar te snappen, bleek dat weer niet de bedoeling. Rabobank vroeg hem vriendelijk iets anders te schrijvenMarktinnovatie en merken
Het lijkt er op dat Rabobank dan toch begint in te zien dat het anders moet in een sector waar telers en geldverstrekker elkaar al jarenlang in de houdgreep hebben.
De glastuinbouwsector zit ondertussen niet stil en werkt aan een andere aanpak. "We moeten tot een meer vraaggestuurde productie komen. Daarnaast werken we aan marktinnovatie, dus nieuwe producten en concepten, en aan het merkenbeleid van Nederlandse producten. Dat houdt in dat tomaten niet meer anoniem in het schap liggen, maar dat de herkomst wordt vermeld en specificaties zoals duurzame teelt," zegt Nico van Ruiten van LTO Glaskracht bij de NOS. Of dat helpt als je ook weer allemaal teveel trostomaatjes gaat maken? Van zowel een sectorbestuurder als een directeur Food en Agri mag wel wat meer verwacht worden dan 'allemaal aan de snoeptomaatjes'. Voor je het weet, is ook die markt overvoerd.
Olaf van Kooten
In tuinbouwvakblad Onder glas kwam onlangs tuinbouwprofessor en Foodlogcommentator Olaf van Kooten met een ontboezeming. Tuinders moesten internationaliseren, vond destijds Rabobank. Toen hij voorstelde dat de tuinders dan ook echt naar bijvoorbeeld China moesten verhuizen om de markt daar te snappen, bleek dat weer niet de bedoeling. Rabobank vroeg hem vriendelijk iets anders te schrijven. Volgens Van Kooten kun je vanuit Nederland niet de internationale markt voeden. Dat leidt immers altijd tot overproductie. Over zijn reactie op het verzoek zijn advies toch anders te schrijven, zegt hij: "Ik heb maar niet geantwoord."
Fotocredits: 'Cherry tomatoes', Robert Couse-Baker
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mijn opmerkingen tegen de Rabobank waren meer algemene kritiek dat een bank die zo veel uit heeft staan in een sector als de tuinbouw zich moet realiseren dat het een hele grote verantwoordelijkheid neemt. Alles wat ze doen en besluiten heeft enorme repercussies voor individuele bedrijven. Mijn kritiek was dat de account managers zich hier bewust van moeten zijn en niet alleen maar naar hun eigen toko moesten kijken. Daarvan hebben ze gevraagd of ik iets anders wilde schrijven. Maar de uitspraken van Fred van Heijningen in een interview met Pieternel waren van gelijke strekking. En dat was voor het eerst dat ik zo iets van een centrale bank leider hoorde. Chapeau Fred, want dat is niet makkelijk in die kringen.
Mijn voorstel is laten alle glasgroenten telers afspreken dat ze niet onder de EC van 6 gaan. Dan produceren ze ongeveer 20% minder, maar wel veel lekkerder spul. Dan gaan de prijzen omhoog en je hebt het betere product t.o.v. het buitenland. Kortom iedereen verdient weer vrolijk! Maar als ik dat voorstel krijg ik altijd maar één antwoord: Maar hij (de buurman) gaat dat niet doen. En zo blijven we zonder regie doormodderen.
De definitie van waanzin: Meer van hetzelfde doen en verwachten dat het gaat veranderen.
Olaf refereert aan deze teksten van Pieternel van Velden.
Onderwijl gaat het op Facebook en twitter inderdaad door tuinders en een politica over het advies: ga bijv. in snoeptomaten.
Het advies zou moeten luiden: ga niet in snoeptomaten, want die markt loopt prima. Verpest hem dus niet, maar verzien net zoiets als snoeptomaten, maar in ieder geval GEEN snoeptomaten.
Ik hoor het vaker: je moet concreet zijn naar boer en tuinder en vertellen wat ze moeten doen. Ik zou er niet aan beginnen en hen vooral vertellen dat ze niet hun succesvolle buren na moeten gaan doen. Hoe denk jij daarover, Olaf?
Inderdaad de varkenscyclus is volop actief in de glastuinbouw. Als men niet zelf kan verzinnen wat te doen dan kijken we welke buurman succes heeft en dan doen we het zelfde. Dat werkte goed in een aanbodsgestuurde markt. Maar die is in de 90'er jaren al verdwenen.
Veranderen van productievoorwaarden in de tuinbouw is genoeg aan de orde. Tuinders zijn echter gebonden aan het systeem van contracten/contractteelt. Daar mag ook wel eens naar gekeken worden. Handelsvoorwaarden zijn wat dat betreft net zo belangrijk als productievoorwaarden..
Het komt me een beetje vreemd over dat het lijkt of de Rabo niet door heeft dat ze met het voorbeeld van die snoeptomaatjes juist die vakenscyclus aanjagen.
(als ik erg negatieve conclusies wil trekken, denk ik in de richting dat als het mis gaat, de schade voor de bank wel meevalt en dus 'ingecalculeerd' is)
De insteek van de LTO komt me wat dat betreft veel zinniger voor. Uiteraard zit er een RISICO aan innovatie en vernieuwing, maar daar zitten (net als bij de snoeptomaatjes) ook de hogere marges in het begin. Een succesvolle innovatie/introductie kan immers altijd rekenen op concurrentie later.