Dat meldt In Prijs Verhoogd (IPV).

Normaal gesproken is het aantal prijsverhogingen en prijsverlagingen min of meer in evenwicht. Supermarkten laten de prijzen van het boodschappenmandje in totaal niet graag snel oplopen. Met prijspromoties ('2 voor de prijs van 1', 'van .. voor ...') lokken ze klanten met steeds wisselende aanbiedingen in de hoop dat ze hun totale mandje bij hen in plaats van een concurrent komen vullen. Daarom valt het IPV op dat 80% van de prijsbewegingen vijf weken lang een verhoging blijkt. Dat komt slechts zelden voor.

De prijsvergelijker schrijft in een persbericht: “Wanneer we kijken naar alle prijsbewegingen de afgelopen vijf weken zien we dat de mediaan, de middelste meting uit een rij getallen, bij Albert Heijn 3.9% omhoog is, bij Jumbo is dat 0,47% omhoog. Dit geeft duidelijk aan dat dit de trend bij Albert Heijn meer omhoog gaat dan bij Jumbo.”

Albert Heijn suggereert in het Algemeen Dagblad dat het nieuws incorrect is: “We hebben in de afgelopen weken een aantal prijzen verhoogd als gevolg van marktontwikkelingen. Het onderzoek van Inprijsverhoogd.nl betreft echter alleen A-merken, waarbij geen rekening is gehouden met onze huismerken, prijsfavorieten en aanbiedingen zoals de (persoonlijke) bonuskortingen. Daarmee zegt het overzicht niets over wat onze klanten nu daadwerkelijk aan de kassa betalen.”

Bij de concurrenten van Albert Heijn, Jumbo, PLUS en COOP, bleef het aantal prijsstijgingen en -dalingen ongeveer gelijk.
Dit artikel afdrukken